nieuwe start vanuit ziekteverlof?

Eefje82
Topic Starter
Berichten: 5

nieuwe start vanuit ziekteverlof?

#1 , 30 jul 2013 16:55

Ik ben adm. bediende en zelfstandige in bijberoep.
Sinds begin december zit ik in ziekteverlof met een burn-out - o.a. door omstandigheden op kantoor (waar ik als bediende werk dus).
Na ruim een half jaar van begeleiding door mijn huisarts en een psycholoog zie ik het stilaan weer zitten om een deel van mijn werk weer op te nemen.
Maar ... dat is het deel dat ik als zelfstandige doe.
Mijn HA en psy zijn het er helemaal mee eens dat de omstandigheden op kantoor zo zijn dat ik daar beter kan weggaan.
Maar kan ik een gedeeltelijke werkhervatting aangaan als zelfstandige en zo een deel van mijn ziekte-uitkering behouden? Ik kan zeker nog geen hele dagen werken, dus ik kan maar met mondjesmaat opdrachten aannemen als ik weer zou beginnen.
En op welke manier kan ik dan het beste mijn bediendenjob opzeggen? De adviserende geneesheer van de mutualiteit hamert op ontslag op medische gronden, maar mijn werkgever stuurt aan op een ontbinding van mijn contract met wederzijds goedkeuren.
Ik ben al bij verschillende instanties gaan informatie verzamelen, maar heb tot nu toe nog niet het volledige plaatje helder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 jul 2013 06:51

ontbinding van contract met wederzijds goedkeuren moet je NIET doen. Dat is gelijk aan je rechten als werkloze verliezen.

Een gedeeltelijke werkhervatting als zelfstandige, maar niet als werknemer kan theoretisch, maar is héél ongebruikelijk. Je moet dan ook een reden hebben waar je bediendenjob (los van de stresssituatie die daar specifiek is) tijdelijk niet mogelijk zou zijn, maar je job als zelfstandige wel.

Gezien je zelf zegt dat artsen oordelen dat je daar beter niet meer zou gaan, is het probleem bij je bediendenjob wss niet tijdelijk, maar definitief. Ga dan ook voor een ontslag om medische redenen. Hoe doe je dat:

- je geeft aan je werkgever een ziektebriefje van je huisarts/psych waarin staat dat je (letterlijk): "definitief arbeidsongeschikt bent voor het overeengekomen werk". Je stuurt dit eventueel aangetekend op, met de vraag om naar de arbeidsgeneesheer te gaan. Op dat doktersbriefje moet niks gespecifieerd staan waarom (dus ook niet dat de baas een kwal is :p).
- je vraagt aan je huisarts/psych ook een verslag bestemd voor de arbeidsgeneesheer, zodat die weet wat je verhindert om terug naar het werk te gaan.
- die arbeidsgeneesheer zal dan oordelen dat je (al dan niet) definitief ongeschikt bent om het huidig werk uit te voeren.
- de werkgever kan je dan niet langer tewerkstellen, gezien dit voor hem een risico zou zijn wegens verzekeringsproblemen. Hij zal je dan moeten ontslaan om medische reden.

2 problemen kunnen hier ontstaan bij die procedure:
- werkgever doet koppig en stuurt je niet naar de arbeidsgeneesheer
- werkgever doet koppig en wil je ondanks attest niet ontslaan

In beide gevallen kan je dan zélf het werk verlaten wegens medische redenen. Je geeft dan je ontslag, maar met duidelijke vermelding dat het om medische redenen is. Groot nadeel: als je daarna werkloos wordt, zal je bij de RVA (toch minstens in de eerste situatie, de tweede heb ik nog niet tegengekomen) nog een controle moeten ondergaan om te bepalen of je écht wel arbeidsongeschikt bent voor die job. Mits voldoende gestaafd attest van de huisarts/psycholoog (liefst die laatste, gezien psychologische problemen niet gemakkelijk vast te stellen zijn bij een controle), zal je dan zonder problemen werkloosheidsuitkeringen krijgen. Voor deze procedure vraag je best assistentie van een vakbond, zodat je geen fouten maakt.

Eefje82
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 31 jul 2013 15:17

Bedankt voor je snelle reactie!

Personeelsdienst heeft mij rechtstreeks in contact gebracht met de arbeidsgeneesheer, dus het kan hun blijkbaar niet eens zoveel schelen wat ik van plan ben, zolang ik maar niet terugkom.
Alleen mijn huisarts wil nu geen attest voor de werkgever opstellen, alleen voor de arbeidsgeneesheer. Ik moet maar eens een andere huisarts zoeken....

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 jul 2013 16:07

huisarts verwart mss attest met het verslag (en ik zie dat ik het in m'n tekst ook gedaan heb).

Een attest van ongeschiktheid hoeft geen detail van de reden te geven.
Een arbeidsgeneesheer zal wel een verslag vragen, die de huisarts dan perfect kan geven.

Eefje82
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 01 aug 2013 09:16

ok, heb nu brief naar werkgever gestuurd met als bijlage de verzegelde envelop met de brief van de huisarts aan de arbeidsgeneesheer.

Nu maar duimen ....

Nog ff over dat hervatten als zelfstandige in bijberoep: ben van plan om dat uit te bouwen naar hoofdberoep, maar moet nog ff uitzoeken hoe ik dat het beste aanpak tijdens mijn reïntegratie van volledig op ziekenkas naar gedeeltelijke werkhervatting en dan volledige op termijn. Binnenkort nog maar eens bij de vakbond langsgaan, tenzij hier iemand raad weet?! Ik had niet gedacht dat het zo complex zou zijn :(

Eefje82
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 03 aug 2013 23:39

Ik kreeg op 1 augustus een mail van onze boekhouder (annex 1-persoons-personeelsdienst) met de mededeling "Ik stuur met bpost een aantal documenten op naar aanleiding van uw uitdiensttreding per 31/7. Naast het loonstrookje zijn dat het tewerkstellingsattest, vakantieattesten en C4+bijlage C4 (arbeidsbewijs). Volgens mij (zeker ben ik niet) kunt u het best met deze documenten langsgaan bij uw uitkeringsinstelling."

Voor alle duidelijkheid: ik heb dus nog geen documenten gezien, laat staan ondertekend. De verbrekingsvergoeding staat ook al op mijn rekening.
Kan ik hier nog mee naar de vakbond stappen? Die aangetekende brief met de aanvraag voor ontslag om medische redenen zou vrijdag (gisteren) bij hun moeten zijn aangekomen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 aug 2013 09:12

ben je momenteel nog ingeschreven als zelfstandige?

Je zal idd naar je vakbond moeten gaan, met die documenten. Je eigen aanvraag voor ontslag om medische redneen mag je nu negeren, het is nu beter opgelost :)

Eefje82
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 04 aug 2013 21:01

Ok, morgen om 9u gelijk naar de vakbond dan.
Ik sta idd nog ingeschreven als zelfstandige, maar door mijn langdurig ziekteverlof heb ik momenteel geen opdrachten lopen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”