ontslag: inhouding schade leaswagen op eindafrekening

jorisc
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag: inhouding schade leaswagen op eindafrekening

#1 , 01 jun 2007 22:15

hallo,

Bij de financiele eindafrekening van mijn ontslag moet ik vaststellen dat mijn werkgever 300 euro inhoud voor schade aan de leasewagen. Hij verwijst hiervoor naar het PV van de leasemaatschappij (dat niet bij zijn schrijven zit) en naar een bijlage die hij toevoegd: twee kleine zwartwitfotos die de schade zouden staven.

Het grappige aan de zaak is dat ik zelf bij bij de controle van de lease maatschappij aanwezig was: een grondige controle van meer dan een half uur. De schade die de werkgever nu aanhaalt doet me achterover vallen. Ze staat zeker niet vermeld op het het PV dat ik samen met de controleur ondertekende na afgifte en controle van de wagen.

Mijn vragen:
- wat zijn mijn rechten en hoe vrijwaar ik deze?
- waaraan bezondigd de werkgever zich en wat kan hem hierdoor ten laste gelegd worden (er van uitgaande dat er geen sparke is van dergelijke schade op het PV)?

Alvast bedankt
Joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 jun 2007 15:18

?Art.15.De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst...Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

?Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert ,moet het bestaan daarvan BEWIJZEN...?(Burgerlijk Wetboek).

Vorder kopie van het PV van de leasemaatschappij.

?Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...Art.12.De kwijting voor afrekening door de werknemer afgegeven bij het einde van de dienstbetrekking, sluit generlei afstand van zijn rechten in.
Zij geldt slechts als ontvangstbewijs.?(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”