Ontslagtermijn niet correct

lewis
Topic Starter
Berichten: 20

Ontslagtermijn niet correct

#1 , 24 jul 2013 12:42

Hallo forumleden,

Sedert maandag heb ik mijn ontslagbrief gekregen van mijn werkgever (aangetekend) maar volgens hen heb ik een opzegtermijn van 35 dagen ipv 42 dagen.
Ik ben bij de firma x begonnen op 2 juni 2008 de cab zeg maar en sedert 29 september 2010 hebben ze mij ingeschreven bij de cvba als ook bij het opmaken van het nieuw contract
hebben die duidelijk ook bij geschreven dat ik mijn ancienniteit behoudt van 2 juni 2008. Dus volgens de vakbond zeggen dat de werkgever idd 42 dagen moeten in acht nemen.
Maar nu komt het sedert dat ze mij eerst mondelings medegedeeld had dat ik ontslagen ben is mijn motivatie over om mijn job naar behoren uit te voeren.
Wat kan ik doen om dit zo snel mogelijk te beeindigen zonder dat het in mijn nadeel valt? Kan ik mss in overleg met de werkgever een akkoord bereiken met hem proberen te overtuigen dat hij mij een verbrekingsvergoeding uitbetaald zonder dat ik mij wettelijke termijn moet houden? Als ook wil ik weten of dat de werkgever mij niet zomaar een negatieve C4 kan aansmeren indien ik mijn termijn niet wenst uit te doen. Als er iemand mij kan wijze raad en daad geven aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jul 2013 13:26

je kan altijd met je werkgever proberen een akkoord te bereiken dat hij je een verbrekingsvergoeding uitbetaald... niemand die je dat kan verhinderen om te proberen :). Je mag wel geen onderling akkoord bereiken om de arbeidsovereenkomst eerder te beëindigen dan de 42 dagen.

Werkgever kan je wél een negatieve C4 aansmeren als hij dat wil (hij heeft het recht te vermelden wat hij wil op dat document), maar het heeft geen waarde tenzij hij kan bewijzen dat je zelf ontslag nam of verantwoordelijk bent voor je ontslag. Enige wat je gemakkelijk kan bekomen is een verbrekingvergoeding voor de laatste 7 dagen die hij je niet wil geven. doe je 35 (kalender)dagen uit en eis daarna de 7 dagen die je nog moet krijgen

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”