niet akkoord met wederzijds ontslag

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

niet akkoord met wederzijds ontslag

#1 , 23 jul 2013 21:49

hallo,

ik werk 10 jaar als bediende in een bedrijf in dagdienst. Een tijdje geleden hadden we vernomen dat de job van mijn collega die ook in dagdienst werkt, in shiften gaat veranderen. mijn collega heeft dit geweigerd. nu komen ze bij mij af om te ruilen van job met haar zodat ik in shiften moet werken.
ik heb duidelijk gezegd dat dit voor mij onmogelijk is vanwege mijn gezinssituatie. mijn man heeft de vaste vroege dienst hij is elke morgen om 5u werken. om 6u beginnen is onmogelijk, omdat er geen opvang is bij mij in de buurt. ik vind het ook niet eerlijk, dat er voor mijn collega wel een uitzondering wordt gemaakt.
afgelopen maandag ben ik op gesprek moeten gaan bij mijn personeelsmanager, hij stelde voor mij met wederzijds akkoord te ontslaan. als reden gaf hij aan dat ik mij verzet om in shiften te werken. ik heb deze papieren niet ondertekend en heb hem gezegd dat ik hier niet mee akkoord ga. ik vind als zij me niet meer nodig hebben, moeten ze mij maar op de juiste manier ontslaan met een vergoeding.
de vakbond heeft me ook gezegd dat als ik hiermee akkoord ga een schorsing van de RVA ga krijgen.
ik ben echt radeloos weet niet meer wat ik moet doen. voorlopig ben ik nog aan het werk.

grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2013 22:28

wat is de leeftijd van je kinderen, wat is het werk die je doet?

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 23 jul 2013 22:55

Wederzijds ontslag veronderstelt akkoord van beide partijen. Ook kan het bedrijf niet eenzijdig beslissen (of eisen) om je contractuele arbeidsvoorwaarden aan te passen.

En inderdaad, hiermee akkoord gaan betekend dat je vrijwillig werkloos bent, en geen recht hebt op werkloosheidsuitkering.

Reclame

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 23 jul 2013 23:00

mijn kinderen zijn 4 en 2,5 jaar oud. ik werk als magazijnbediende

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 jul 2013 08:55

- waar woon je (ivm beslissing RVA)
- staat er iets in je arbeidsovereenkomst over de uurregeling?

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 24 jul 2013 21:18

ik woon in Hasselt
ja er staat in dat de uurroosters, ploegen kunnen gewijzigd worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 jul 2013 06:45

Werkgever kan je ontslaan (niet noodzakelijk met verbrekingsvergoeding, eventueel gewoon met opzegtermijn). Bij de RVA zal men kijken naar de concrete situatie. Gezien de relatief hogere werkloosheidsgraad in Hasselt tegenover de rest van Vlaanderen, zal de RVA ook wel iets strenger reageren. Natuurlijk heb je langs de andere kant ook de situatie waarbij je geen opvang kan vinden.

Maar om bij de RVA, bij een eventueel ontslag, sterk te staan, zou ik NU al:
- stevig solliciteren voor andere jobs
- bij onthaalouders in de streek controleren of er toch geen opvang mogelijk is en de bewijzen van je zoektocht (lijstje van gecontacteerde mensen) bijhouden (zodat je kan aantonen dat je moeite hebt gedaan)
- idem voor familie

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 25 jul 2013 07:29

Bedankt voor je antwoord.
Ben al op zoek naar ander werk hoor, ook al wil ik het liefst op mijn huidig werk blijven.
Maar het gaat erom dat ze niet eerlijk handelen, mijn collega mag wel in dagdienst blijven
omdat ze niet in shiften kan werken.(wegens kinderen)
ik heb hierover een klacht ingediend bij de preventieadviseur. daarmee willen ze mij nu aan de deur zetten.
mijn preventieadviseur heeft gezegd dat ik 1jaar ontslag beschermd ben.
kunnen ze mij dan zomaar ontslaan??

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 25 jul 2013 08:12

dat had je natuurlijk niet vermeld, hé :).

Ze kunnen je nog altijd ontslaan, maar de bewijslast dat het omwille van objectieve redenen is gebeurd ligt bij hen.

Nu, je sprak over "ruilen van job" in je eerste post: gaat het effectief over ander werk?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 jul 2013 09:38

ik heb hierover een klacht ingediend bij de preventieadviseur.
Nice "move"! ;-)
daarmee willen ze mij nu aan de deur zetten. mijn preventieadviseur heeft gezegd dat ik 1jaar ontslag beschermd ben. kunnen ze mij dan zomaar ontslaan??
Uw preventieadviseur heeft gelijk. Je bent "stevig" beschermd door uw klacht bij de preventieadviseur. Als het bedrijf u nu wil ontslaan, zal ze een zeer goede reden moeten hebben (zoals één van je collega's vermoorden, bij wijze van spreken)! Ik neem aan dat je bij een vakbond bent? Ga daar ook eens luisteren en vermeld ook daar zeker dat je een klacht ingediend hebt bij de preventieadviseur. Als je werkgever je dan toch wil ontslaan, kan de vakbond je eventueel bijstaan voor de arbeidsrechtbank, waar jij waarschijnlijk aan het langste eind zal trekken.

Maar uiteraard zal je wel moeten zorgen dat je binnen een jaar (of sneller) een andere job hebt. Maar je hebt jezelf wel wat tijd gekocht met je klacht bij de preventieadviseur (terechte klacht ook, denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

stefy
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 26 jul 2013 23:50

Het gaat over een andere job binnen mijn afdeling.

Vakbond van het werk uit heeft me tot nu toe heel goed gesteund. Ze hebben mij ook aangeraden met een advocaat verder te gaan. Die heb ik vandaag dan ook geraadpleegd, advocaat gaat een brief opmaken waarin hij het volgende eist: ontslag volgens de juiste regels(9maanden ontslagvergoeding + schadevergoeding ivm de klacht) .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 jul 2013 12:02

wat staat er in de arbeidsovereenkomst over het soort werk die je moet doen?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”