Ontslag - Concurrentiebeding & iPad

Carooootje
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag - Concurrentiebeding & iPad

#1 , 17 jul 2013 11:54

Goeiemiddag,

ik heb eind juni mijn ontslag gegeven en heb met mijn bazin/CEO afgesproken dat ik nog tot eind september blijf werken om netjes de overdracht te verzorgen. Ik ben commercieel verantwoordelijke voor Vlaanderen wat wil zeggen dat er een concurrentiebeding speelt (voor 12 maanden, beperkt tot heel België). Deze week ga ik normaal de feedback krijgen of dit al dan niet wordt ingeroepen. Ik heb nog geen nieuwe job, maar wens wel in de zelfde sector te blijven. De functie zal uiteraard afhankelijk zijn van haar beslissing.

->Vraag 1 : is deze beslissing bindend ? Stel dat ze het inroepen waardoor ze mij vanaf oktober 6 maand brutoloon moeten betalen. Rekeninghoudend met deze beperking vind ik vb. na enkele weken een nieuwe job, waarbij ik geen concurrentie kan zijn voor mijn huidig bedrijf. Kan zij dan tot 15d na september hier nog van afwijken en zeggen dat ze het dan toch niet inroept waardoor ze die 6 maand loon niet meer verschuldigd is ? Of wat is de termijn hiervan ? En is er een verschil als dit mondeling of schriftelijk gebeurt ? Zijn er nog zaken waarop ik moet letten ?

->Vraag 2 : een iPad die mij ter beschikking werd gesteld, waarvoor geen contract werd getekend, mag ik die achteraf houden ?
Context : mijn Waalse tegenhanger (we zijn maar met 2 commerciëlen) had eerst een iPad voor persoonlijk gebruik. Hij heeft onze CEO kunnen overtuigen om er 2 bij te kopen (voor mij en haar) zodat we dit commercieel gezien kunnen gebruiken. Ik ga er van uit dat hij een vergoeding heeft gekregen voor de zijne, maar ben niet zeker. Voor alles heb ik een contract getekend voor het gebruik ervan : auto, garagekey, GSM, zelfs van een nieuwe laptop die enkele maanden na de iPad werd aangeschaft. Maar dus niet van de iPad. Mag ik er van uitgaat dat ik die mag houden ?

Alvast hartelijk bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 jul 2013 06:46

1) Het afzien van een cb moet binnen de 15 dagen NA het einde van de arbeidsovereenkomst gebeuren. Als er een definitieve beslissing is voor 15 oktober, is die geldig. Die beslissing kan ook morgen gegeven worden en is bindend indien de beslissing duidelijk is. Je kan die beslissing met elk bewijsmiddel bewijzen, mondeling is dit meestal niet gemakkelijk. Een dictafoon kan hiervoor gebruikt worden indien gewenst.
2) Nee, je mag die niet houden, gezien die "ter beschikking" gesteld is en niet cadeau gegeven. Alles wat ter beschikking gesteld is, wordt bij einde AO in principe teruggegeven tenzij ze die niet terugvragen.

Carooootje
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 jul 2013 10:53

Ok, hartelijk bedankt JPV !

Blijkt da ze het concurrentiebeding 'vermoedelijk' niet gaan inroepen.
Met andere woorden... ze nemen het risico totdat ze weet krijgen van mijn nieuwe job en dan zullen ze waarschijnlijk definitief beslissen. In ieder geval zal het sowieso schriftelijk bevestigd worden.

Nog even in het duister dus...

Reclame

ganapathi tantre
Berichten: 453

#4 , 23 jul 2013 22:59

Hoezo Moderator: " tenzij ze er niet om vragen." Is dat dan de ethiek van vandaag ?
Ik heb nog nooit anders geweten dan dat iedere gereedschap werkingsmiddel of wat dan ook automatisch wordt terug gegeven ook als de werkgever daar niet om vraagt. Wat is me dat nou. Sorry hoor

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 23 jul 2013 23:13

Ik vermoed dat dit "niet terugvragen" een actieve handeling is van de werkgever, waarbij deze duidelijk moet stellen dat ze dit toestel niet gaan terugvragen.

Franciscus
Berichten: 38601

#6 , 23 jul 2013 23:16

WIE heeft de factuur?
Wie betaald de rekening?
Is er een voordeel in natura....
Daaruit blijkt toch wie de eigenaar is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 jul 2013 08:53

Hoezo Moderator: " tenzij ze er niet om vragen." Is dat dan de ethiek van vandaag ?
Ik heb nog nooit anders geweten dan dat iedere gereedschap werkingsmiddel of wat dan ook automatisch wordt terug gegeven ook als de werkgever daar niet om vraagt. Wat is me dat nou. Sorry hoor
niet zo op je paard zitten. Als er een hoop zaken terugvragen, maar dat uitdrukkelijk niet (zie Turaki) én men werkt met een blijkbaar duidelijke standaardprocedure qua ter beschikking gestelden middelen, dan is het hun beslissing om dat niet te doen. Ik zeg duidelijk dat je die standaard NIET mag houden.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#8 , 24 jul 2013 12:19

Ik vermoed dat dit "niet terugvragen" een actieve handeling is van de werkgever, waarbij deze duidelijk moet stellen dat ze dit toestel niet gaan terugvragen.

Zo had ik toch ook de geest van onze moderator zijn bericht gelezen. Als ik niet duidelijk zou zeggen: "....en dit mag je houden." dan ga ik er van uit dat alle middelen ter beschikking gewoon op faire manier worden terug gegeven ook als ze niet op mijn lijstje zouden staan of ik daar niet specifiek zou om vragen door bvb vergetelheid. I krijg het idee dat vandaag blijkbaar alles zou moeten geregistreerd, gelabeld en vermeld zou moeten staan om nog een beetje op een beleefde manier met elkaar om te gaan. Een werkgever zou moeten aan de hand van documentne moeten bewijzen wat hij/zij heeft gegeven maar als er geen documenten zijn mag men er blijkbaar vanuit gaan dat men het dan maar mag houden.

Maar je hebt gelijk moderator ik jaag mij teveel op in dit soort zaken waar vroeger zelfs niet eens een discussie wegens normaal werd gevoerd. Mea Culpa ik zal wel van een te oude stempel zijn om dat soort gedrag te ..... tja wat te ?
Ik vraag mij af wat de wetgeving daar over zegt

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#9 , 24 jul 2013 13:29

Ik dacht dat een concurrentiebeding enkel telt als je zelf je ontslag geeft. Het moet wel in je contract staan.

Dus de vraag is overbodig, je geeft zelf je ontslag maar (denk ik) er staat niets van in je contract, anders had je dit wel vermeld.
Dus geen concurrentiebeding nu.

Kan zijn dat ik mis ben maar dan lees ik het wel.

En alles wat je ter beschikking kreeg is eigendom van de firma en moet je teruggeven. Logisch toch?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”