Start van de opzegperiode

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

Start van de opzegperiode

#1 , 13 jul 2013 19:04

Hallo,

Ik ga binnenkort mijn ontslag indienen en ben niet zeker of ik alles correct zal doen. Kan er iemand mij helpen door fouten aan te duiden of bevestigen dat ik met alles rekening hou?

Ik ben bediende en heb een contract van bepaalde duur van 1 juli 2013 tot 1 januari 2014. De proefperiode bedraagt 1 maand. Ik zal op dinsdag 16 juli mijn ontslag aankondigen (mondeling) en mijn aangetekende brief opsturen. Deze komt volgens de wet ten laatste aan op vrijdag 19 juli. In de brief vermeld ik dat ik ontslag neem en de arbeidsovereenkomst verbreek met inachtneming van de opzegperiode van 7 dagen die ingaat op 22 juli 2013. Dat wil dus zeggen dat ik de opzegperiode van 7 (kalender)dagen al voltooi voor het einde van de eerste maand. Moet ik expliciet vermelden in de ontslagbrief dat de arbeidsovereenkomst pas beëindigd wordt na de laatste werkdag van juli, of is dit gewoon automatisch het geval en de ontslagbrief juridisch in orde? Want de arbeidsovereenkomst mag normaal in de eerste maand niet beëindigd worden..

Omdat ze met een ernstig tekort aan personeel zitten, vrees ik ook dat men mijn ontslag gaat proberen te vertragen of moeilijk gaat doen. Waarop moet ik letten? Kan de werkgever mijn ontslag nietig verklaren of tegenhouden in bepaalde situaties? Wat als de werkgever verklaard dat de aangetekende brief onvolledig was of ik een lege enveloppe heb opgestuurd? Wat als ik desondanks die verklaring op 1 augustus niet meer kom opdagen?

Alvast bedankt voor uw tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 jul 2013 09:14

Waarom stuur je gewoon je brief niet op zodat de opzegtermijn exact van 25 tot en met 31 juli is?

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 14 jul 2013 21:34

Omdat ik ook niet zeker was of de opzegperiode gaat over kalender- of werkdagen. Het zijn dus wel degelijk kalenderdagen? Aangezien ik twijfelde wou ik voor de zekerheid mijn opzeg vroeger laten beginnen. Nu lijkt 25-31 juli de beste keuze.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jul 2013 08:30

zijn idd kalenderdagen

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 15 jul 2013 20:53

Bedankt voor de verduidelijking. Ten slotte vroeg ik mij ook af naar waar ik de brief moet sturen. Naar de sociale zetel van het bedrijf of naar de vertegenwoordiger van de campus waar ik tewerkgesteld ben? In mijn contract staat het volgende:

"Tussen vzw XYZ, waarvan de sociale zetel gevestigd is te adres 1, vertegenwoordigd door John Doe - algemeen directeur campus 3, met uitbatingszetel adres 2, hierna vermeld als de "werkgever""

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 jul 2013 22:50

altijd de sociale zetel :)

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 21 jul 2013 21:42

Bedankt! Zoals gevreesd was dat wel een heel gedoe. Mijn huidige werkgever heeft zich nogal onprofessioneel opgesteld. Ook weer iets bijgeleerd, zeg nooit naar waar je vertrekt.. Pluspunt is wel dat er ondertussen wel genoeg getuigen zijn van het feit dat ik mijn opzeg (ook) mondeling gegeven heb, wat wettelijk dus ook niet meer te betwisten valt? :p

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”