recht op uitkering?

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

recht op uitkering?

#1 , 12 jul 2013 11:52

Ik heb mijn ontslag gegeven als bediende en heb een opzegtermijn van 45 dagen, opzeg gaat in op 1 augustus.
Ik heb nog geen ander werk gevonden, maar de situatie op mijn huidige werk is zo erg dat ik toch kies om zelf te vertrekken.

Ik hoop natuurlijk dat ik snel ander werk vind, maar met de huidige economische situatie is dit niet evident. Als ik geen job vind, zal ik waarschijnlijk in een wachtperiode terechtkomen ivm werkloosheidsuitkering. Hoe lang is deze periode?

Stel dat ik via interim aan de slag ga, maar na 2 weken geen contract meer, heb ik dan direct recht op uitkering of kom ik weer in een wachtperiode terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jul 2013 18:50

Als je zelf ontslag hebt genomen heb je géén recht op uitkering, tenzij na een periode van sanctie. Die hangt af van de beslissing van de RVA, maar is meestal (voor een eerste ingreep) rond de 3 maand (13 weken).

Als je slechts 2 weken werkt via interim, zal men nog altijd kijken naar de vorige tewerkstelling om te bepalen als je recht hebt op uitkeringen. Pas na een tewerkstelling van in totaal 20 dagen heb je recht op uitkeringen zonder dat ze nog naar je vorig werk kijken.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 14 jul 2013 08:53

“Art.51.§ 1. De werknemer die werkloos is of wordt wegens omstandigheden afhankelijk van zijn wil kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen overeenkomstig de artikelen 52 tot 54...Art.52bis.§ 1. De werknemer kan uitgesloten worden van het genot van de uitkeringen gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken indien hij werkloos is of wordt in de zin van artikel 51, § 1, tweede lid, ten gevolge van :1° een werkverlating...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#4 , 15 jul 2013 10:24

Nog een bijkomende vraag ivm mijn opzegtermijn. Mijn proefperiode van 6 maanden liep tot 20 juni, maar ik was ziek vanaf de 5de juni tem 5 juli. Ben ik dan nog steeds in mijn proefperiode? (wordt die verlengd in geval van ziekte?) Want als ik nog steeds in mijn proefperiode ben, is mijn opzegtermijn maar 7 dagen ipv 45 dagen (contract bediende, minder dan 1 jaar in dienst)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 jul 2013 10:51

je bent nog altijd in je proefperiode, maar je laatste dag tewerkstelling moet binnen het einde van de proef vallen. Dus in jouw geval zou je de arbeidsovereenkomst moeten verbreken (betalen van een verbrekingsvergoeding) en niet gewoon opzeggen.

Adriana
Topic Starter
Berichten: 396

#6 , 15 jul 2013 11:12

je bent nog altijd in je proefperiode, maar je laatste dag tewerkstelling moet binnen het einde van de proef vallen. Dus in jouw geval zou je de arbeidsovereenkomst moeten verbreken (betalen van een verbrekingsvergoeding) en niet gewoon opzeggen.
Als ik dus morgen mijn ontslag geef, moet ik een verbrekingsvergoeding betalen? hoe veel is dat? in mijn contract staat er hierover niets in....

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 jul 2013 15:23

7 dagen (bruto)loon

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”