ontslag om dringende reden aanvechten

knollebol
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag om dringende reden aanvechten

#1 , 11 jul 2013 15:31

Beste,
Ik heb dringend raad nodig. Het zat er al een tijdje aan te komen en vanmorgen is het dan ook gebeurd, ik heb mijn ontslag gekregen. Wat ik niet verwacht had is dat dit om dringende redenen is en die reden is fraude! Ik begin van bij het begin: Vorig jaar waren er 2 verantwoordelijken bij mij op het werk, mijn collega en ik. Begin september ben ik in zwangerschapsverlof gegaan en begin Januari terug beginnen werken. Ik pak nog wel ouderschapsverlof 1 dag per week gedurende 15 maanden. Mijn collega verantwoordelijke kreeg haar ontslag begin Januari wegens 'te duur' en er kwamen 2 verantwoordelijken in de plaats, met mij bij dus 3. Overduidelijk dat ik er dus ook teveel aan werd maar omdat ik een soort van bescherming geniet met mijn ouderschapsverlof gaat mijn opzegvergoeding waarschijnlijk ook de hoogte in. Een aantal weken terug ving ik het volgende op van een collega: mijn werkgever was mij op alle mogelijke manieren aan het controleren, bijvoorbeeld of ik het personeel wel ging controleren tijdens de weekends dat ik standby was zoals afgesproken. Ik werk in een zonnecenter en wij krijgen als voordeel een chipkaartje waar we elke maand een bedrag op krijgen ( 0,50 euro per gewerkt uur) waar we dan gebruik van mogen maken voor de zonnebank. Omdat ik zelf geen fervente zonner ben en het bedrag dus maar opstapelde kreeg ik en mijn collega verantwoordelijke een aantal jaren terug zelfs de toestemming (mondeling) om onze partner op die kaart mee te laten zonnen. Nu om maar een reden te zoeken om mij te ontslaan is hij dus die historie op dat kaartje ook gaan nakijken en vond daar zonnebeurten op die ik niet kon hebben gedaan omdat ik toen aan het werk was ( van mijn partner dus). Hij zag dit ineens als diefstal en heeft dit met verschillende collega's besproken behalve met mij maar het is toch aan mijn oren gekomen en ik heb hem hiermee direct geconfronteerd ongeveer een maand geleden. Hij bevestigde dat hij dit inderdaad had gecontroleerd en er volgde een hele discussie, eerst ontkende hij dat ik daar toestemming voor gekregen had. Er is een week voorbij gegaan en niets meer over gezegd maar het knaagde enorm aan mij. Daarna ben ik in verlof gegaan en vandaag was mijn eerste werkdag terug. Echter stond mijn werkgever mij vanmorgen op te wachten met de mededeling dat ik mijn ontslag kreeg met de reden fraude. Hij had dit nagegaan bij zijn sociale bureau en zij hadden gezegd dat hij daar wel degelijk een reden voor had. Er staat nergens iets op papier of in reglement over het gebruik van die chipkaart. Ik kreeg de keuze ofwel ontslag om dringende redenen wegens fraude ofwel in onderlinge overeenkomst uiteen gaan zodat fraude niet op mijn c4 staat maar bij geen van de twee zou ik recht hebben op een ontslagvergoeding of stempelgerechtigd zijn. Ik heb niets getekend want in onderlinge overeenkomst staat gelijk aan schuld bekennen in mijn ogen. Ik ga zoiezo naar mijn vakbond stappen maar door de vlaamse feestdag vandaag zijn zij niet geopend en het spookt zo hard door mijn hoofd dat ik via deze weg al mijn mogelijkheden al te weten wil komen. Sta ik recht in mijn schoenen? Ik heb ook al zeker 2 getuigen die kunnen bevestigen dat enerzijds ik de toestemming hiervoor had en dat anderzijds meerdere werknemers hun partner of familie of vrienden op hun kaart laten zonnen soms zelfs met zijn medeweten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 11 jul 2013 20:03

Hij dient je binnen de 3 dagen de "dringende redenen" kenbaar te maken.
Daar zal je dus al eerst moeten op wachten.

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 jul 2013 22:07

En die dringende reden moet ook gaan over feiten die maximaal 3 dagen voor het ontslag gebeurden. ALs je die getuigen dat op papier kan laten zetten en die getuigen betrouwbaar zijn, is er dus geen sprake van een rechtmatig ontslag en zal hij dsu een vergoeding moeten betalen van 6 maand loon als schadevergoeding + de normale verbrekingsvergoeding.

Reclame

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 12 jul 2013 13:07

Ik zou naar een advocaat arbeidsrecht stappen. Vakbonden kunnen niet zo kort op de bal spelen als hier nodig.
Een advocaat kost je wel geld (kan je over onderhandelen), maar het gaat hier wel over een serieus bedrag als je moet krijgen waar je recht op hebt.

knollebol
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 13 jul 2013 07:38

Dat is inderdaad een serieus bedrag, daarom dat hij mij waarschijnlijk ook een papier wou laten tekenen om in onderlinge overeenkomst uiteen te gaan. Maar ik was al wel voorbereid, alleen niet gedacht dat hij om dringende reden ging proberen en dan nog met fraude als reden. Daarom dat ik direct zei dat ik niets zou tekenen. Maar zou ik via de vakbond ook niet krijgen waar ik recht op heb? Daar kan hij toch niet onderuit? Hij is al zeker in fout als hij dit allemaal binnen 3 dagen moest doen na zijn 'ontdekking'. Hij wist er alle tijd van en heeft nu gewoon een reden gezocht om mij te kunnen ontslaan zonder mij te betalen. Ik heb op 13 juni 's avonds te horen gekregen van een collega wat hij allemaal bekokstoofde achter mijn rug om en wat zijn zogezegde vermoedens waren ( toen nog van diefstal). Ik heb hem de volgende dag direct toen ik op het werk arriveerde er over aangesproken, er volgde toen een hele discussie waar hij dan beweerde dat hij hiervoor nooit zijn toestemming had gegeven en dat hij niet geloofde dat bijna alle collega's hetzelfde doen. Ik heb hem dan ook gevraagd wat hij met mij van plan was omdat dit toch hele grove beschuldigingen zijn (diefstal) en dat hij dit dan toch nooit zo kan laten? Hij heeft mij toen geantwoord dat hij niets met mij van plan was. Niet dat ik dat geloofde maar ik had gedacht dat hij mij slechtere uren ging geven enzovoort, zodat ik misschien zelf mijn ontslag ging geven. Een week is er toen voorbij gegaan waar er alleen het nodige gezegd werd en toen ben ik in verlof gegaan. Dus nu 11 juli mijn 1ste dag terug heeft hij mij dan 's morgens staan opwachten en wou hij mij laten tekenen in onderlinge overeenkomst anders zou hij een c4 opsturen wegens dringende reden met fraude daarop. Ik heb inderdaad betrouwbare getuigen (intussen al 3) die dit zeker op papier willen zetten. Bedankt voor de reacties allemaal, dit heeft mij al een beetje geruster gemaakt. Ook al weet ik dat ik in mijn ogen geen fouten begaan heb toch begin je aan jezelf te twijfelen toen hij mij vertelde dat volgens zijn sociale bureau dit wel fraude was en dat hij dus wel deed wat mocht. Maandag kan ik terecht bij mijn vakbond want de afdeling waar ik bij moet zijn zijn op vrijdag gesloten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2013 11:08

Hij is al zeker in fout als hij dit allemaal binnen 3 dagen moest doen na zijn 'ontdekking'.
men mag het resultaat van een onderzoek afwachten
maar bent u al ontslagen, zoja wat staat er in de ontslagbrief ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 jul 2013 18:52

Dat is inderdaad een serieus bedrag, daarom dat hij mij waarschijnlijk ook een papier wou laten tekenen om in onderlinge overeenkomst uiteen te gaan. Maar ik was al wel voorbereid, alleen niet gedacht dat hij om dringende reden ging proberen en dan nog met fraude als reden. Daarom dat ik direct zei dat ik niets zou tekenen. Maar zou ik via de vakbond ook niet krijgen waar ik recht op heb? Daar kan hij toch niet onderuit?
vakbond kan dit imho idd even goed, 't is niet dat het een ingewikkelde zaak is op het eerste gezicht.
Hij is al zeker in fout als hij dit allemaal binnen 3 dagen moest doen na zijn 'ontdekking'.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”