Sollicitatie onbeantwoord

vintage6893
Topic Starter
Berichten: 35

Sollicitatie onbeantwoord

#1 , 09 jul 2013 15:50

Beste,
Ik solliciteerde reeds 34 keer. (via mail, via aangetekend schrijven, via gewone brief; naargelang het op de aankondiging stond). Slechts 2 ervan gaven een antwoord terug (te oud).

Mijn vraag: komen jullie dit ook tegen, want soms begin je te twijfelen aan jezelf (hebben ze het wel ontvangen enz...)
Ik denk dat het toch een vorm van elementaire beleefdheid is om een seintje terug te geven (positief of negatief);
Heeft iemand ervaring met wat de VDAB of de RVA daarop zegt??

dank alvast,
Vintage

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 jul 2013 22:29

RVA/VDAB zal er op zich geen probleem van maken, maar mss wel eens kijken naar je CV en of je wel realistisch solliciteert.

Mariette
Berichten: 2507

#3 , 09 jul 2013 22:48

Beste,
Ik solliciteerde reeds 34 keer. (via mail, via aangetekend schrijven, via gewone brief; naargelang het op de aankondiging stond). Slechts 2 ervan gaven een antwoord terug (te oud).

Mijn vraag: komen jullie dit ook tegen, want soms begin je te twijfelen aan jezelf (hebben ze het wel ontvangen enz...)
Ik denk dat het toch een vorm van elementaire beleefdheid is om een seintje terug te geven (positief of negatief);
Heeft iemand ervaring met wat de VDAB of de RVA daarop zegt??

dank alvast,
Vintage
ik heb deze discussie een tijdje geleden gehad met mijn dochter die toen aan het solliciteren was. Ook zij kreeg geen antwoord indien ze niet voor een job werd weerhouden. We gingen er dan maar vanuit dat dit de nieuwe trend was: enkel antwoorden als het positief was.
Helemaal niet de bedoeling om aan jezelf te gaan twijfelen: zij hééft ondertussen job gevonden :wink:

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2013 08:49

Zo "nieuw" is die trend niet, hoor. Toen ik zelf ging solliciteren nadat ik afgestudeerd was (12 jaar geleden), heb ik ook een paar tientallen brieven geschreven (kwestie van op alle paarden tegelijk te wedden ;-). Ik denk dat ik maar op de helft effectief een reactie gekregen heb. De rollen zijn nu wel omgekeerd. Nu wordt ik door bedrijven aangeschreven / gecontacteerd om te vragen of ik gene interesse heb voor een job bij hen. Ik hou mezelf er wel aan om WEL steeds een antwoord te sturen naar bedrijven / mensen die me de vraag stellen. Jammer genoeg heb ik niet bijgehouden welke bedrijven me 12 jaar geleden gewoon niet geantwoord hebben, want moest ik merken dat er van die bedrijven aanbiedingen komen, zou ik dit in mijn antwoord anders toch zeker vermelden ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 11 jul 2013 09:15

Ben ook een oudere werkzoekende en kan je vertellen dat er zeer weinig bedrijven (besturen) zijn die antwoorden.
En als ze al iets te zeggen hebben is het in de vorm van, niet geschikt voor deze job maar je komt wel eventueel op een wachtlijst.
Een paar weken (maanden) later zoeken ze terug iemand voor dezelfde job of iets dergelijks.

Mijn besluit: te oud of te duur Maar dat mogen ze natuurlijk niet schrijven.

En VDAB, een lachertje. Zelfs mijn persoonlijke opvolger daar weet het niet meer. Volhouden en blijven zoeken is haar antwoord.
Ik denk nu wel dat personen met een laag diploma gemakkelijker aan het werk krijgen dan hoger opgeleide.

Aanvragen voor bijscholing hulpkok, winkelbediende, poetshulp, ... krijg ik wel van de VDAB. Sorry niet echt mijn ding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 jul 2013 09:18

hou er rekening mee dat je na een aantal maanden verplicht kan worden om dergerlijke jobs uit te oefenen, zoniet dreigt een schorsing. Dit natuurlijk enkel indien je huidige kwalificaties niet meer de job kunnen opleveren die je vroeger deed. (bvb een administratief bediende die niet meer mee is met de recentere informatica-applicaties)

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#7 , 11 jul 2013 09:37

hou er rekening mee dat je na een aantal maanden verplicht kan worden om dergerlijke jobs uit te oefenen, zoniet dreigt een schorsing. Dit natuurlijk enkel indien je huidige kwalificaties niet meer de job kunnen opleveren die je vroeger deed. (bvb een administratief bediende die niet meer mee is met de recentere informatica-applicaties)
Schorsing zal bij sommige moeilijk gaan als ze nu al geen 'doppe' krijgen maar een leefloon. Ex zelfstandigen krijgen geen werkloosuitkering.

Sommige lossen dat op door vrijwilligers werk te gaan doen waardoor ze (eeuwig?) vrijgesteld zijn.

Maar ik wil werken en bezit de nodige vaardigheden zeker nog. Leeftijd is het probleem en de daaraan verbonden kost. Ook al ben ik met een job tevreden en vraag niet zeker niet teveel. Maar als je geen antwoord krijgt is het moeilijk.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 11 jul 2013 13:30

leefloon kan ook ingehouden worden bij gebrek aan werkwilligheid. Er is geen enkele job in de privé-sector waar loon nog gebonden is aan leeftijd. Dat argument bestaat dus niet. U kan gerust werken tegen het minimumloon, tenzij een sector daarvan afwijkt (maar afwijking op basis van leeftijd mag niet meer).

Vrijwilligerswerk is ook geen reden voor een vrijstelling, tenzij OCMW de inschakeling in het reguliere arbeidscircuit niet meer haalbaar acht.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#9 , 25 jul 2013 15:18

Zo zie je maar hoe een maatschappij verandert en elementaire beleefdheid zich omkeert in frustratie.
Toen ik 25 jaar geleden afstudeerde kregen wij bijna altijd een brief terug. De lomperiken niet meegerekend.
Maar ik denk dat het ook nu nog zeer goed is voor iedere sollicitant om en advertentie en brief bij te houden voor je RVA dossier
Destijds was dat toch een leidraad die wij meekregen om schorsingen te vermijden.
Ook hier krijgt iedere sollicitant een briefje of mail terug en worden ze bijna of nooit afgewezen maar wel bewaard als ze een toepasselijk profiel hebben
Never burn your ships

ganapathi tantre
Berichten: 453

#10 , 25 jul 2013 15:19

Zo zie je maar hoe een maatschappij verandert en elementaire beleefdheid zich omkeert in frustratie.
Toen ik 25 jaar geleden afstudeerde kregen wij bijna altijd een brief terug. De lomperiken niet meegerekend.
Maar ik denk dat het ook nu nog zeer goed is voor iedere sollicitant om en advertentie en brief bij te houden voor je RVA dossier
Destijds was dat toch een leidraad die wij meekregen om schorsingen te vermijden.
Ook hier krijgt iedere sollicitant een briefje of mail terug en worden ze bijna of nooit afgewezen maar wel bewaard als ze een toepasselijk profiel hebben
Never burn your ships

amvisions
Berichten: 5

#11 , 27 aug 2013 14:07

Ik heb een aantal jaren geleden ook heel veel sollicitaties gedaan. De ene na de andere zonder antwoord. Het werkt heel erg ontmoedigend dat je zo vaak geen antwoord krijgt, en dat maakt niet gelukkig. Op een bepaald moment ben ik standaard in mijn sollicitatiebrief gaan aangeven dat ik graag een antwoord zou krijgen ook als het antwoord negatief is. Ik schreef er ook bij dat dit motiverend werkte om mijn zoektocht naar werk als een positief proces te kunnen blijven zien.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik vanaf dat moment bijna altijd een antwoord. Ik mocht veel vaker op gesprek komen en werd tijdens de gesprekken vaak aangesproken op mijn uitdrukkelijke vraag naar een antwoord. Het was zelf verschillende keren de reden dat ik op gesprek mocht komen. Het straalde blijkbaar een positiviteit en zelfzekerheid uit. Het heeft me zeker geholpen om uiteindelijk een hele fijne job te vinden.


Dus geef het gewoon aan in je brief. Schrijf elke brief met een positieve attitude en geef duidelijk aan dat je een antwoord verwacht. Je zal versteld staan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 aug 2013 15:19

Goeie tip! Ik kan me inderdaad voorstellen dat die vraag getuigt van oprecht en gedreven op zoek te zijn naar werk en dat dit inderdaad een goede indruk maakt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”