Verbreking 2de opeenvolgend contract van bepaalde duur

GMAT
Topic Starter
Berichten: 2

Verbreking 2de opeenvolgend contract van bepaalde duur

#1 , 04 jul 2013 19:02

Situatie:

- 1ste bediende contract van bepaalde duur met proefbeding van 1 maand voor periode van 6 maand
- Opeenvolgend contract van bepaalde duur van 3 maand met vermelding van proefbeding in titel van contract, maar niet verder omschreven.

Ik wil 2de contract verbreken door gebruik te maken van opzeggingstermijn (7 kalenderdagen) in proefperiode.

Werkgever betwist ontslag omwille van niet wettelijk zijn van een proefperiode in opeenvolgend contract.

Via vakbond en op diverse sites kan men vinden, indien er melding van een proefbeding is en het proefbeding is niet nader omschreven dan is de duurtijd van de proefperiode gelijk aan de minimum periode. maw 1 maand.
Het onwettelijke van het proefbeding kan niet worden gebruikt tegen de werknemer.

Ik heb mijn ontslag gegeven met vermelding van een begindatum, de termijn, geen einddatum.

Kan ik er van uitgaan dat ik op het einde van mijn proefperiode zonder problemen kan vertrekken ! Vakbond is hierin niet echt duidelijk !

Ik weet dat het beter is om in onderlinge overeenkomst uit elkaar te gaan, maar de werkgever wilt mij 1 maand langer houden dan wat ik wil. Als ik het voorstel van de werkgever weiger, kan ik dus vertrekken na uitdoen van mijn opzegtermijn.

Moet de werkgever mij een document laten geworden waarin ze melding geven dat ze mijn ontslag niet aanvaarden ?

Met vriendelijke groeten,
GMAT

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jul 2013 08:50

ik zou je standpunt volgen, werknemer kan bepaling van proefperiode gebruiken in zijn voordeel.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 jul 2013 14:12

“Art.10.Wanneer de partijen verscheidene opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd hebben afgesloten zonder dat er een onderbreking is, toe te schrijven aan de werknemer, worden zij verondersteld een overeenkomst voor onbepaalde tijd te hebben aangegaan, behalve wanneer de werkgever het bewijs levert dat deze overeenkomsten gerechtvaardigd waren wegens de aard van het werk of wegens andere wettige redenen.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
‘verscheiden...betrekkelijk veel of vele,talrijke...”(KRUYSKAMP,C.,Van Dale...,I,‘s Gravenhage, Martinus Nijhof 1976,p.2724).

‘1ste bediende contract van bepaalde duur met proefbeding van 1 maand voor periode van 6 maand - Opeenvolgend contract van bepaalde duur van 3 maand met vermelding van proefbeding in titel van contract, maar niet verder omschreven. ‘

Er zijn dus geen VERSCHEIDENE opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd , zodat een proefperiode in het opeenvolgend contract wettelijk is.

“Art.37.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 jul 2013 17:02

Er zijn dus geen VERSCHEIDENE opeenvolgende arbeidsovereenkomsten voor een bepaalde tijd , zodat een proefperiode in het opeenvolgend contract wettelijk is.
klopt niet. Een tweede proefperiode bij een volgend contract van bepaalde duur voor dezelfde job kan niet, zélfs al zou er nog een paar dagen tussen gezeten hebben:

Een beding van proeftijd moet in de regel eenmalig zijn.
Voor dezelfde functie kan een tweede proeftijd niet opgelegd worden, ook al is er een zekere tijd verstreken tussen beide overeenkomsten (Arbh. Bergen 5 januari 1976, J.T.T. 1976, 85; Arbh. Luik 20 oktober 1988, J.T.T. 1989, 393; Arbh. Bergen 24 april 2002, R.R.D. 2003, 204; Arbrb. Brussel 5 maart 1990, Rechtspr. Arb. Br. 1990, 210; Arbrb. Brugge 10 januari 1994, T.B.R. 1994, 99).

...
Uitzondering: tweede proeftijd in geval van veranderde arbeidsvoorwaarden
Artikel 67 § 1 van de arbeidsovereenkomstenwet impliceert niet dat, wanneer de werkgever en de werknemer met wederzijdse instemming een bestaande arbeidsovereenkomst beëindigen en een nieuwe arbeidsovereenkomst sluiten, die nieuwe arbeidsovereenkomst in geen enkel geval een beding van proeftijd kan bevatten (Cass. 6 december 1993, J.T.T. 1994, 83, noot C. WANTIEZ). Een tweede proeftijd kan geldig bedongen worden in geval van veranderde arbeidsvoorwaarden, met name ingeval de tweede arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor een andere functie (Arbh. Brussel 22 juni 1976, R.W. 1977-78, 1053, noot M. HOUBEN; Arbh. Antwerpen 18 november 1977, T.S.R. 1977, 441; Arbh. Luik 1 maart 1984, J.T.T. 1985, 132; Arbh. Brussel 11 mei 1984, J.T.T. 1985, 132, noot en T.S.R. 1985, 46; Arbh. Luik 8 april 1985, J.T.T. 1986, 190; Arbh. Luik 12 november 1990, J.T.T. 1991, 260, noot; Arbh. Antwerpen 9 september 1993, T.S.R.1993, 424; Arbh. Bergen 30 juni 1997, J.T.T. 1998, 44; Arbh. Gent 9 april 2004, Soc. Kron. 2004, 473; Arbh. Luik 21 december 2005, J.T.T. 2006, afl. 944, 170; Arbrb. Antwerpen 22 oktober 1984, T.S.R. 1985, 406; Arbrb. Brussel 11 juni 1991, J.T.T. 1993, 15; Arbrb. Brussel 24 oktober 2000, J.T.T. 2001, 53).
De aard van de nieuwe functie moet dan verschillen van die van de eerste functie. Een proefbeding is niet bedoeld om de werkgever de mogelijkheid te bieden de geschiktheid van een werknemer te toetsen wanneer hij hem een promotie gunt en meer verantwoordelijkheid in zijn werk, precies omwille van zijn geschiktheid (Arbh. Brussel 23 november 2005, J.T.T. 2006, afl. 947, 217).

-----------

Natuurlijk, gezien de werknemer zich beroept op die proef, kan dit imho wél.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”