proefperiode bij verlening contract bepaalde duur?

Eleni
Topic Starter
Berichten: 1

proefperiode bij verlening contract bepaalde duur?

#1 , 30 jun 2013 22:00

Hallo,

Ik heb volgende vraag; heb je bij de verlening van een contract van bepaalde duur automatisch weer een proefperiode?

Ik leg even de situatie uit: ik ben begonnen met een contract van bepaalde duur voor 1 jaar. Daar had ik 6 maanden proefperiode (stond in het contract). Toen het contract op z'n einde liep, liet mijn werkgever mij weten dat het contract

verlengd werd voor nog een jaar. ik heb dan een nieuw contract moeten tekenen, maar krijg ik dan weer 6 maanden proefperiode? want deze keer staat het niet duidelijk vermeld in het nieuwe contract... daarom dat ik me de vraag stel.

alvast bedankt!

groeten,

Eleni

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 jul 2013 09:44

als het voor dezelfde functie is, kan geen nieuwe periode van proef starten.

GMAT
Berichten: 2

#3 , 04 jul 2013 19:06

Als er geen vermelding staat in je nieuw contract van een proefperiode, dan is er geen.
Het is wettelijk niet mogelijk om een tweede aaneensluitend contract te laten starten met een proefperiode.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2013 01:51

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3576" onclick="window.open(this.href);return false;
Bepalingen die zowel voor de werklieden als voor de bedienden gelden
De duur van de proefperiode vastgesteld op het ogenblik van de indiensttreding kan niet meer worden verlengd (zelfs niet in geval het maximum nog niet werd bereikt). Een nieuwe proefperiode kan evenmin worden overeengekomen, ook al wordt een nieuwe arbeidsovereenkomst gesloten, tenzij de werknemer opnieuw wordt aangeworven voor het uitoefenen van een taak die volledig verschilt van deze die hij tijdens zijn vorige overeenkomst uitoefende (bijvoorbeeld een bediende wordt opnieuw aangeworven als werkman om het onderhoud te doen).
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”