Geldigheid concurrentieverbod.

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

Geldigheid concurrentieverbod.

#1 , 28 jun 2013 00:59

In okt 2012 heb ik mijn arbeidscontract ondertekend en ook de bijlage nl. concurrentieverbod. Hierin staat ".... verbindt zich er uitdrukkelijk toe gedurende de duur van de overeenkomst zich ervan te onthouden daden van concurrentie te verrichten of daar aan mee te werken rechtstreeks of onrechtstreeks. en dit voor eigen rekening of voor rekening van een andere werkgever. Wie toch daden van concurrentie verricht kan ontslag krijgen omwille van dwingende redenen.
Getekend "voor akkoord".

In hoeverre speelt dit ook mee indien ik zelf mijn ontslag geef en bij de concurrentie ga werken. Weliswaar werkt mijn werkgever (ik verricht het werk) nu in onderaanneming voor deze firma.

Kan ik ergens aansprakelijk voor gesteld worden ofzo? Of mag ik gewoon overstappe zonder verdere problemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2013 10:57

jij mag gewoon overstappen, geen probleem. Wel niks doen voor de toekomstige werkgever tijdens je arbeidsovereenkomst, tenzij je huidige baas dit vraagt

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 29 jun 2013 22:45

Ok. En ik mag gewoon hetzelfde werk dan uitvoeren voor mijn nieuwe werkgever? Ik mag al mijn opgedane kennis van mijn vorige werkgever hier dan verder toepassen zonder dat die daar moeilijk voor gaat doen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jun 2013 23:06

kennis wel, bedrijfsgeheimen mag je natuurlijk niet zomaar verklappen

Spinneweb
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 29 jun 2013 23:20

Ok, ben niet van het principe om die zaken kenbaar te maken. Je hebt er niets mee te winnen zeg ik altijd....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2013 13:00

Het gaat jou niet echt aan, maar dikwijls hebben de contracten tussen klanten en leveranciers (in geval van onderaanneming) clausules die het "overnemen" van werknemers verhindert. OK, dit is een zorg voor jouw nieuwe wergkever, maar wees er zeker van dat je pas je opzeg bij jou oude werkgever geeft NA dat je het contract met je nieuwe getekend hebt. Je zou de eerste niet zijn die zijn ontslag geeft en pas daarna van zijn nieuwe werkgever te horen krijgt "Sorry, ik had een clausule in het contract met uw oude werkgever over het hoofd gezien. Als ik je aanneem, moet ik een schadevergoeding betalen die ik niet kan ophoesten. Ik kan je dus geen contract aanbieden."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”