Ontslag geven door zware fout werkgever

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

Ontslag geven door zware fout werkgever

#1 , 26 jun 2013 12:04

Ik werk sinds 1992 in een bank. In 1999 heb ik een jaarlijkse opslag van 1.5% verkregen omdat ik geen baremieke opslag kreeg. Dit jaar wordt mijn salaris ineens niet meer geindexeerd, wat dus een maandelijkse salarisvermindering betekend, ik heb er ook geen kennisgeving van gekregen. Kan ik mijn ontslag geven wegens zware fout van de werkgever,? En heb ik recht op op een beëindigingsvergoeding ten laste van de werkgever en/of werkloosheidsvergoeding terwijl ik naar ander werk zoek? Heb mijn vakbond ook aangeschreven, een andere collega heeft ook zware problemen met haar salaris, die heeft ook klacht neergelegd bij haar vakbond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jun 2013 06:42

je kan nooit direct ontslag wegens zware fout van de werkgever nemen zonder je werkgever in gebreke te stellen.

Wat is de letterlijke bewoording van de tekst waarin opslag van 1,5% goedgekeurd werd?

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#3 , 28 jun 2013 01:15

Ik heb die 1.5% jaarlijkse verhoging gekregen omdat ik geen jaarlijkse opslag kreeg op mijn verjaardag (barema van het PC 310). Er staat "on account of anniversary", wat dus echt wel betekent dat het een verjaardagsoplag is. Ook heb ik sindsdien geen enkele andere loonsopslag gekregen, behalve dan de tweemaandelijkse indexaanpassing.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jun 2013 06:17

is er geen overeenkomst over die jaarlijkse opslag opgemaakt? Dan is het een kwestie van gewoonte en heb je er in principe recht op.

Je moet de werkgever dan eerst in gebreke stellen en loon opeisen. Weigert die, dan kan je eventueel een essentiële wijziging van de arbeidsovereenkomst aanvoeren, maar wees voorzichtig daarmee

pookie
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Edegem

#5 , 28 jun 2013 10:18

K dank je JPV, het is nu niet dat ik weg wil, alleen dat ik de 2de ben die men begint te "pesten" met het salaris. Wat betreft die jaarlijkse opslag is er een briefje waarop staat dat ik, op mijn verjaardag, recht heb op een salarisverhoging van 1.5%. Dat ist. " We are agreeable to give you an increment of 1.5% per year o/a of anniversary".Ik ga nog even afwachten wat het LBC/NVK erover zegt, voor ik die eenzijdige essentiële wijziging van de arbeidsovereenkomst aanvoer. Nog eens bedankt voor de vlugge reaktie :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”