Ontslagen na aanvraag ouderschapsverlof

Sammael
Topic Starter
Berichten: 11

Ontslagen na aanvraag ouderschapsverlof

#1 , 25 jun 2013 21:47

Beste allemaal,

Bij aangetekende brief van 11 juni 2013 heb ik mijn werkgever kennis gegeven dat ik mijn arbeidsprestaties wenste te verminderen door opname van ouderschapsverlof door gedurende 20 maanden 4/5den te werken en dit vanaf 1 september.

Ik wist vooraf dat mijn werkgever geen voorstander is van werknemers die 4/5den werken en al zeker niet als het om een man gaat, maar mijn aanvraag was ingegeven door noodzaak.

Jammer maar helaas, gisteren kreeg ik vanwege mijn werkgever mijn ontslagbrief. Mijn opzeg zou lopen van 1 juli t.e.m. 30 september.

Mijn vragen:
1) als ik me niet vergis, is het de werkgever verboden zijn werknemer te ontslaan vanaf de aanvraag/kennisgeving van het ouderschapsverlof. Indien hij het toch doet, moet hij, bovenop hetgeen hij onder normale omstandigheden dient te betalen, 6 maand loon betalen. Klopt dit?
2) ik neem aan dat dit ook betekent dat ik de eerste 6 maanden geen werkloosheidsuitkering zal ontvangen, vermits ik nog 6 maanden loon krijg. Dit lijkt me logisch, maar ik ben niet helemaal zeker of dit ook correct is.
3) Als 2 correct is; quid indien mijn werkgever die 6 maanden niet betaalt? Volgens mij beseft hij het gewoon niet en zal hij zeker niet geneigd zijn om ze te betalen, ook al lijkt er mij geen speld tussen te krijgen, maar goed, niet iedereen is voor rede vatbaar. Kan ik dan alsnog aanspraak maken op enige vorm van uitkering tot wanneer de werkgever uiteindelijk over de brug komt? Want als de werkgever niet betaalt wat hij moet betalen, en ik geen uitkering krijg omdat ik normaal nog 6 maand word betaald, zit ik in een heel lastig parket.
4) Het ouderschapsverlof werd gevraagd uit noodzaak (het is nooit mijn bedoeling geweest om het op te nemen, maar omstandigheden buiten mijn wil maakten het noodzakelijk dat ik vanaf september één dag per week thuis ben). Quid voor de maand september? Deze maakt deel uit van mijn opzegperiode, maar ik vraag me af of het ouderschapsverlof (dat dus werd aangevraagd met ingang vanaf 1 september) in die ene maand dan toch niet zal lopen. Indien niet, dan zit ik daar ook met een probleem.

Alvast dank bij voorbaat voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jun 2013 22:56

1. Ja, maar enkel indien de werkgever kan bewijzen dat je ontslag NIET te wijten is aan de aanvraag voor ouderschapsverlof. Daar wordt NIET lichtzinnig mee omgesprongen, gewoon "economische redenen" aangeven is dus niet voldoende, die economische redenen zullen ook duidelijk moeten gedocumenteerd worden individueel per bedrijf én waarom je functie eventueel wegvalt. Een strategische zet zou hierbij kunnen zijn om die opzegtermijn uit te doen en pas daarna of toch vanaf dat je ziet dat men vacatures plaatst voor een opvolger voor dezelfde functie als jij, een procedure op te starten.
2. Nee, je krijgt 3 maand opzeg en daarnaast krijg je 6 maand SCHADEvergoeding, dat is geen periode die een werkloosheidsuitkering verhindert.
3. geen probleem dus.
4. als hij niet reageert, kan je dat ouderschapsverlof gebruiken, maar ik zou het mocht ik jou zijn niet gebruiken, maar in de plaats je sollicitatieverlof gebruiken die dag (je moet die dag dan natuurlijk wel werk zoeken, maar dat kan ook vanop de computer terwijl je ondertussen op een kind let)

Sammael
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 26 jun 2013 11:20

Van harte bedankt voor het duidelijke en snelle antwoord.

Ik heb mijn ontslagbrief zelf nog niet gelezen (had gisteren mededeling van werkgever gekregen en bewijs aangetekende zending 's avonds in de bus).

I.v.m. 1 heb ik wel zoiets van "wie een hond wil slaan, vindt gauw een stok". Wie draagt de bewijslast? Als de werkgever bijvoorbeeld iets opgeeft als "omdat u vaak te laat kwam" (is niet waar, maar hoe bewijs je het tegendeel?), wat moet je dan doen? Moet jij dan bewijzen dat de reden die je werkgever heeft opgegeven als zogenaamde reden die niets met het ouderschapsverlof te maken heeft onzinnig is?

Ik zie er echt tegenop om een procedure te starten tegen mijn werkgever. Advocaten kosten veel geld en ik ben in dit verhaal de economisch zwakste. Ik mag dan wel recht hebben op 6 maand loon, maar als ik eerst een paar duizenden euro's moet ophoesten, in een periode dat ik werkloos ben en op m'n centen zal moeten letten, om dan vervolgens jaren te moeten wachten op een uitspraak en m'n geld.

Bovendien zou ik graag in dezelfde sector aan de slag blijven. Ik mag dan wel recht in m'n schoenen staan en ik weet dat op m'n werk nooit iets aan te merken was, maar als ik een procedure voer tegen m'n vorige werkgever, zal dat mijn reputatie misschien geen goed doen. Ik neem aan dat men iemand die "teveel van z'n tak maakt" na z'n ontslag, niet gauw ergens anders zal willen aanwerven, ook al sta je recht in je schoenen.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 jun 2013 07:35

Werkgever draagt de bewijslast. Als hij niet kan bewijzen dat je vaak te laat kwam (bvb via aangetekende brieven), zal hij de zaak niet winnen. Een zaak voor de arbeidsrechtbank kost trouwens niet zoveel geld als "een paar duizenden euro's", zeker niet als je het via de vakbond laat doen (is gratis). Indien de discussie zich beperkt tot de reden van ontslag, lijkt me dit voor een rechtbank niet meer dan een jaar te duren, tenzij de werkgever argumenten zou hebben om in hoger beroep te gaan.

Ivm de sector: als die groot genoeg is, heb ik maar héél zelden gehoord dat er mensen niet aan het werk geraken omwille hiervan. Dus tenzij je bvb in de baggersector werkt (waar maar een paar bedrijven zijn), zou ik me daar geen zorgen over maken. Meer zelfs, de reden van je ontslag is een reden die niet te maken heeft met je functioneren, maar het opeisen van een wettelijk recht die door honderdduizenden mensen gebruikt wordt, mss zelfs ooit door je toekomstige werkgever indien die ooit werknemer was. Ik zou me daar dus niet al te veel zorgen over maken.

Sammael
Topic Starter
Berichten: 11

#5 , 02 jul 2013 12:03

Bedankt voor de hulp JPV.

Ontslagbrief dus gekregen en er wordt in verwezen naar een gesprek van een tweetal maanden geleden en een evaluatie die heeft plaatsgevonden.

Een gesprek hebben we inderdaad gehad. Dat ging over mijn situatie en waarom ik dus een periode 4/5de diende te werken. De reactie was eerder negatief en mijn werkgever vroeg mij er toch eerst nog eens goed over na te denken, terwijl ik hem toch wel duidelijk had gemaakt dat voltijds werken voorlopig even geen optie zou zijn. En dat was het. Over evalutie werd niet gesproken.

Bij de vakbond hebben ze mij gevraagd of ik ooit e-mails heb gekregen over een evaluatie, of ik ooit betrokken geweest ben bij zo'n evaluatie, of ik ooit iets heb moeten tekenen, verwittigingen heb gekregen etc.. Niets van dat; tijdens de jaren dat ik er gewerkt heb, werd er nooit iets noemenswaardigs aangemerkt, laat staan dat men ooit gedreigd heeft met ontslag. Volgens de vakbond heb ik een heel goede kans een eventueel proces te winnen, mocht mijn werkgever niet spontaan overgaan tot betaling van 6 maanden loon als schadevergoeding. Ik hoop dat ze het bij het rechte eind hebben. Leuk om horen was dat de advocaat door de vakbond zou worden betaald; dat scheelt nogal.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 jul 2013 12:09

Bedankt voor de hulp JPV.

Ontslagbrief dus gekregen en er wordt in verwezen naar een gesprek van een tweetal maanden geleden en een evaluatie die heeft plaatsgevonden.

Een gesprek hebben we inderdaad gehad. Dat ging over mijn situatie en waarom ik dus een periode 4/5de diende te werken. De reactie was eerder negatief en mijn werkgever vroeg mij er toch eerst nog eens goed over na te denken, terwijl ik hem toch wel duidelijk had gemaakt dat voltijds werken voorlopig even geen optie zou zijn. En dat was het. Over evalutie werd niet gesproken.

Bij de vakbond hebben ze mij gevraagd of ik ooit e-mails heb gekregen over een evaluatie, of ik ooit betrokken geweest ben bij zo'n evaluatie, of ik ooit iets heb moeten tekenen, verwittigingen heb gekregen etc.. Niets van dat; tijdens de jaren dat ik er gewerkt heb, werd er nooit iets noemenswaardigs aangemerkt, laat staan dat men ooit gedreigd heeft met ontslag. Volgens de vakbond heb ik een heel goede kans een eventueel proces te winnen, mocht mijn werkgever niet spontaan overgaan tot betaling van 6 maanden loon als schadevergoeding. Ik hoop dat ze het bij het rechte eind hebben.
Ik zou dezelfde beoordeling maken over je situatie. Vraag eventueel een kopie van je aanvraag tijdskrediet op bij de rva. Mss ben je iets met de datums van ondertekening door jou en werkgevef.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”