Contract bepaalde duur (1 maand proefperiode) opzeggen

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

Contract bepaalde duur (1 maand proefperiode) opzeggen

#1 , 11 jun 2013 19:23

Beste,

Ik heb een aanbieding gekregen van een andere firma en zou graag tekenen. Ik heb echter een contract van bepaalde duur (6 maanden) en een proefperiode van 1 maand. Ik las dat zo'n contract enkel mag worden opgezegd na 1 maand en voor het einde van de proefperiode. Deze periode bestaat dus niet bij mij? Hoe kan ik het contract opzeggen zonder een schadevergoeding te moeten betalen? Moet ik dan mijn opzeg doen op de laatste dag van de eerste maand?

Stel dat er geen manier is om een schadevergoeding te vermijden, hoeveel zal ik dan moeten betalen? Is dat 6 maanden loon?

Alvast bedankt voor uw tijd en advies,
Logi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 jun 2013 19:39

Tijdens de proefperiode kan men ontslag nemen, waarbij de opzegtermijn 7 dagen duurt, en niet mag eindigen voor het einde van de 1e maand. U geeft dus zo snel mogelijk ontslag, en kan na de 1e maand (of na 1 week, als de proefperiode bijna voorbij is) bij een andere werkgever aan de slag.

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 11 jun 2013 20:15

Bedankt voor uw antwoord! Dit zijn 7 kalenderdagen? Dus in principe als ik op vrijdag 26 juli (in de eerste en enige maand van de opzegperiode) ontslag neem, dan begint mijn opzeg op maandag 29 juli en kan ik op maandag 5 augustus bij een andere firma beginnen?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 11 jun 2013 20:21

Als de 1e maand ondertussen voorbij is, ja. Als de 1e maand op 4 augustus nog niet gedaan is, moet u deze uitdoen.

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 11 jun 2013 20:23

Bedankt, uw uitleg was zeer duidelijk!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jun 2013 21:35

Bedankt, uw uitleg was zeer duidelijk!
u bent wel niet zo duidelijk , wanneer ben je bij je huidige werkgever begonnen ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Logi
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 11 jun 2013 23:59

Ik begin 1 juli. Ik studeer op het einde van deze maand normaal af.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2013 07:24

Ik begin 1 juli. Ik studeer op het einde van deze maand normaal af.


http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=3576" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze opzeggingstermijn begint te lopen de dag na het ogenblik waarop de opzegging uitwerking heeft. Indien de opzeggingstermijn van 7 dagen wordt betekend tijdens de eerste maand van de proefperiode op die wijze dat zij afloopt vóór het einde van deze eerste maand, zal de beëindiging niettemin pas uitwerking hebben op de laatste dag van deze maand. M.a.w. de arbeidsovereenkomst zal dan een einde nemen op de laatste dag van de eerste maand.

De kennisgeving van de opzegging moet het begin en de duur (steeds 7 dagen) van de opzeggingstermijn vermelden. De opzeggingstermijn mag nooit een einde nemen nà de duur van de proefperiode.


zo zie je maar, een beetje duidelijkheid kan je een serieuze schadevergoeding schelen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”