ontslag tijdens/na proef periode

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

ontslag tijdens/na proef periode

#1 , 11 jun 2013 14:59

Beste,

Een klein 3 maand geleden kreeg ik mijn ontslag wegens economische redenen bij mijn vorige werkgever. Ik heb dan zeer snel een andere werkgever gevonden waar ik nu ondertussen bijna 3 maand werk (komende dinsdag kop 3 maand). In mijn contract staat dat ik daar begin met 3 maand proef om daarna (indien goed bevonden) over te gaan naar een onbepaald vast contract.

Echter valt die job hard tegen (IT sector). Alles werd nogal rooskleurig voorgesteld tijdens de sollicitatie maar algauw bleek dat dit in werkelijkheid niet zo was. Ik ben ondertussen al begonnen met zoeken naar ander werk. Ik ontzie het mij momenteel zo hard om te gaan werken, en voel er mij echt slecht door met als resultaat dat ik overweeg om dit te melden aan de baas zodat men mij eventueel kan ontslaan na/tijdens de proefperiode (tegen komende dinsdag dus). Als men mijn C4 geeft krijg ik waarschijnlijk een werkloosheidsuitkering en kan ik verder op zoek naar een nieuwe job zonder dat mijn inkomsten 0 zouden zijn. Klopt dit?

Ik ben echter vragende partij om dit te doen, dus komt het er waarschijnlijk op neer dat ik dit niet via mail/brief zeg want anders staat zwart op wit geschreven dat ikzelf daar eigenlijk weg wou (wat zou willen zeggen dat ik zelf mijn ontslag heb gegeven) en geen werkloosheidsuitkering zou krijgen?

Kunnen we eventueel ook een blad tekenen dat de samenwerking tussen het bedrijf en mezelf met "onmiddellijk ingang" (komt niet op enkele dagen) stopt maar het er toch op neer komt dat de werkgever mij heeft ontslaan en ik niet zelf ontslag heb genomen (want heb nog geen ander werk)?

Vele vragen die voor mij niet echt duidelijk zijn.
Indien jullie iets niet verstaan, geef gerust een seintje, dan vul ik graag aan.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 11 jun 2013 18:45

Waar je op aanstuurt is fraude...

Als de job je niet ligt, neem dan je verantwoordelijkheid. Zoek een ander job buiten je uren en geef zelf ontslag wanneer je iets anders hebt.

Al de rest is speculatie en valt voor mij vooral onder de noemer 'profitariaat' en is één van de redenen waarom er zo'n enorm gat is in de budgetten van de respectievelijke regeringen.

Tussen (): ook al zet je niet op papier dat je zelf weg wil, de werkgever kan nog steeds op C4 zetten 'nam zelf ontslag'. Is moeilijker te bewijzen dan een geschrift, maar het kan.

Greetz.

P.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”