ontslagpremie en overplaatsing bij collectief ontslag

phille²
Topic Starter
Berichten: 1

ontslagpremie en overplaatsing bij collectief ontslag

#1 , 10 jun 2013 12:12

Beste,

De multinational waar ik werk gaat een collectieve sluiting tegemoet. Alle regelingen zijn ondertussen rond en de NV houd op te bestaan
Nu is er mij gevraagd om voor de groep te komen werken, dit is wel in het buitenland.

Kan men mij indien ik toestem de collectieve ontslagpremie ontzeggen?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 jun 2013 08:46

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet verstaat men onder :...3° onderneming : a) de technische bedrijfseenheid bedoeld in artikel 14, § 1, van de wet van 20 september 1948 houdende organisatie van het bedrijfsleven, elke afdeling van de onderneming wordt hiermee gelijkgesteld...4° verbrekingsvergoeding : de vergoeding bedoeld bij de artikelen 39 en 40 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...”(26 JUNI 2002. - Wet betreffende de sluiting van de ondernemingen).

‘de NV houd op te bestaan Nu is er mij gevraagd om voor de groep te komen werken’

Ik ga ervan uit dat die NV en die ‘groep’ verschillende werkgevers zijn. Onderzoek dit.

“Art.23.§ 1. De vergoeding toegekend aan de werknemers bedraagt 116,56 euro per jaar anciënniteit in de onderneming of, met toepassing van artikel 18, tweede lid, per jaar anciënniteit in de ondernemingen die ressorteren onder hetzelfde paritair orgaan, met een maximum van 2.331,19 euro. Onder dezelfde voorwaarden hebben de werknemers daarenboven recht op een toeslag van 116,56 euro per leeftijdsjaar boven vijfenveertig jaar, met een maximum van 2.214,64 euro. Deze bedragen worden gekoppeld aan de spilindex 114,20 en worden verhoogd of verminderd overeenkomstig artikel 4 van de wet van 2 augustus 1971... § 2. Aan de anciënniteits- en leeftijdsvoorwaarden moet zijn voldaan de dag waarop de opzeggingstermijn begint te lopen of, bij verbreking zonder opzegging, op de dag dat de arbeidsovereenkomst wordt verbroken...Art. 24. De Koning kan het bedrag wijzigen van de in artikel 23 bedoelde sluitingsvergoeding. Art. 25. De sluitingsvergoeding mag gecumuleerd worden met de verbrekingsvergoeding, de uitkeringen voor sociale zekerheid en met de vergoedingen bedoeld in artikel 16 van de wet van 19 maart 1991 houdende bijzondere ontslagregeling voor de personeelsafgevaardigden in de ondernemingsraden en in de comités voor veiligheid, gezondheid en verfraaiing van de werkplaatsen alsmede voor de kandidaat-personeelsafgevaardigden.”(26 JUNI 2002. - Wet betreffende de sluiting van de ondernemingen).

Indexering = basisbedrag x indexrang nu / 1,02 = basisbedrag x 1,02^79 /1,02 = basisbedrag x 4,68612.

“Art.26.De werkgever betaalt de sluitingsvergoeding uit binnen een periode van vijftien dagen die volgt op de data vastgesteld overeenkomstig de artikelen 3 en 4 of, in geval van ontslag na deze datum, binnen een periode van vijftien dagen die volgt op de kennisgeving van het ontslag.”(26 JUNI 2002. - Wet betreffende de sluiting van de ondernemingen).
In geval van twijfel bedingt u bij het sluiten van uw arbeidsovereenkomst met de ‘groep’ dat daarin wordt opgenomen dat die overeenkomst uw ontslagrechten tegenover de NV niet aantast.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”