ontslagbrief en/of c4 niet ontvangen na 7 dagen

Smosjterpot
Topic Starter
Berichten: 2

ontslagbrief en/of c4 niet ontvangen na 7 dagen

#1 , 09 jun 2013 09:51

Beste,

Ik ben beginnen werken als bediende met contract van bepaalde duur van 1 jaar met proefperiode van 6 maand op 2 mei. Verleden week op zaterdag 1 juni na exact 1 maand heb ik te HOREN gekregen dat ik mij niet meer moest aanbieden de week nadien om te gaan werken. Ik heb maandag meteen het syndicaat gebeld, en aangezien ik van de adjunct-verantwoordelijke die het nieuws heeft meegedeeld geen ontslagbrief heb ontvangen ben ik dinsdag naar het syndicaat gegaan om een aangetekende brief te verzenden waarin ik vermeldde dat ik kennis had genomen van mijn ontslag en dat ik wacht op de nodige documenten hieromtrent.

Ik weet dat ik sowieso recht heb op een uitbetaling van 7 dagen aangezien ik mij niet meer moet aanmelden om te aan werken, maar wat als ik nu maandag 10 juni, na 7 dagen nog steeds geen onslagbrief of C4 heb ontvangen? Zijn zij dan verplicht tot het betalen van een boete gelijk aan 6 maanden loon of hoe zit dat juist?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen hiermee.

groeten,

Dimitri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jun 2013 08:38

“Art.40. § 1. Is de overeenkomst voor bepaalde tijd...aangegaan, dan is de partij die de overeenkomst beëindigd zonder dringende reden vóór het verstrijken van de termijn, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen, die gelijk is aan het bedrag van het loon dat verschuldigd is tot het bereiken van die termijn, zonder echter het dubbel te mogen overtreffen van het loon dat overeenstemt met de duur van de opzeggingstermijn, die in acht had moeten worden genomen, indien de overeenkomst zonder tijdsbepaling was gesloten...

“Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid...§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”

‘Ik ben beginnen werken als bediende met contract van bepaalde duur van 1 jaar met proefperiode van 6 maand op 2 mei.Verleden week op zaterdag 1 juni NA exact 1 maand heb ik te HOREN gekregen dat ik mij niet meer moest aanbieden de week nadien om te gaan werken’

Uw werkgever dient dus een opzeggingstermijn van zeven dagen in acht te nemen en u een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend hetzij met de duur van de opzeggingstermijn.

“Art.37.§1...Indien de opzegging uitgaat van de werkgever, kan de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID enkel geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot, met dien verstande dat de werknemer die nietigheid niet kan dekken en dat ze door de rechter van ambtswege wordt vastgesteld.

‘waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid‘ is niet in acht genomen,zodat de OPZEGGING nietig is. Echter : ’De rechter is onbevoegd om partijen te verplichten hun arbeidsovereenkomst na te komen en uit te voeren als één van de partijen beslist heeft de overeenkomst te beëindigen‘(Cass. 20 juni 1988,T.S.R. 1988,325).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen. Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn, het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft teweeggebracht.”(Burgerlijk Wetboek).
Indien u beweert bevrijd te zijn van uw arbeidsovereenkomst dan dient u het bewijs leveren van het feit dat het tenietgaan van uw verbintenis heeft teweeggebracht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”