niet akkoord met gegeven opzegtermijn

An123
Topic Starter
Berichten: 16

niet akkoord met gegeven opzegtermijn

#1 , 31 mei 2013 16:56

Welke stappen moet ik ondernemen en binnen welke termijn om mijn werkgever te melden dat ik niet akkoord ga met de opzegtermijn die in mijn ontslagbrief staat. Ik heb 3 maanden gekregen, het wettelijk minimum voor bedienden omdat ik op 2 maanden na geen 5 jaar in dienst ben. Gezien mijn inkomen val ik echter onder regel Claeys, en kom ik afhankelijk vd site op 6 tot 7 maanden.

Toen ik navroeg hoe de termijn van 3m berekend was, verwees de werkgever naar het sociaal bureau, daar willen ze me echter geen info geven en verwijzen ze me terug door naar de werkgever ... Ik wil me nu eerst voldoende informeren voor ik dat doe.

Bijkomende vraag: mijn werkgever stopt met activiteit op huidige locatie maar gaat iets gelijkaardigs opzetten 15 km verder. Dit is ook zo gecommuniceerd naar de klanten. Wie wil, mag daar opnieuw komen werken, over de voorwaarden is nog niets bekend maar ik veronderstel dat die slechter gaan zijn, nu heeft iedereen zijn opzeg gekregen. Wie zijn opzegtermijn wil uitdoen (vergoedingen worden niet gegeven, zelf vroeger stoppen 'mag' wel, moet op die nieuwe locatie komen werken. Mag dat eigenlijk wel, moe thij ons dan niet gewoon in dienst houden?

Volgende week ga ik naar de vakbond of een advocaat (was is aan te raden?) maar ik had graag al meer info gehad voor het weekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2013 18:19



Volgende week ga ik naar de vakbond of een advocaat (was is aan te raden?) maar ik had graag al meer info gehad voor het weekend.
vakbond -> collectief ontslag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

An123
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 31 mei 2013 20:01

De organisatie waarvoor ik werk heeft nog een andere afdeling op een andere lokatie die wel gewoon blijft bestaan, is er dan nog sprake van collectief ontslag?

Ik heb verdere info gezocht en bij collectief ontslag zou het om minstens 10 werknemers moeten gaan, onze lokatie telt maar 8 vaste werknemers, die wel alle 8 ontslaan zijn en 7 tijdelijke contracten die niet verlengd worden. Ik vermoed dat collectief ontslag dan niet opgaat?

Nu las ik ook dat de opzegtermijn wordt geschorst tijdens de jaarlijkse vakantie. Wij hebben steeds 6 weken betaalde vakantie in juli/augustus, wordt de opzegtermijn dan voor die volledige periode geschorst of enkel voor de wettelijke 20 dagen?

Volgens mij probeert mijn werkgever zich er gemakkelijk vanaf te maken.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 02 jun 2013 09:04

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven. § 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 (31.467 door indexering) EUR, bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten MINSTE drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.)

‘Het arbeidsreglement dat voorziet in een opzeggingstermijn die het wettelijk minimum overschrijdt,schendt art.82,§2,al.1 niet,aangezien deze bepaling voorschrijft dat de door de werkgever in acht te nemen opzeggingstermijn voor bedienden die minder dan vijf jaar dienst hebben,ten minste drie maanden bedraagt“[Cass. 9 november 2009(B.A./I.T.),R.W.2010-11,201,Noot].

‘De rechter schendt art.82 door de billijkheid te hanteren als criterium voor het bepalen van de opzeggingstermijn‘(Cass. 14 mei 1990,R.W. 1990-91,565-566).

‘regel Claeys’ is geen wetsbepaling,arbeidsreglement of overeenkomst,zodat die regel mijns inziens niet tot een overschrijding van het wettelijk minimum kan verplichten.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend. Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.”(Burgerlijk Wetboek).
“Art.20. "De werkgever is verplicht:1°. de werknemer te doen arbeiden op de wijze,tijd en plaats zoals is overeengekomen..."(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.)
‘Wanneer de werkgever eenzijdig een BELANGRIJKE wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag.De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag.Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst].

‘stopt met activiteit op huidige locatie maar gaat iets gelijkaardigs opzetten 15 km verder’

Die locatieverandering is geen voldoende ‘belangrijke wijziging’ om op zichzelf de arbeidsovereenkomsten te verbreken.

“Art.38...§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing(zoals de vakantie)...“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 jun 2013 07:21

Werkgever kan je, zoals hierboven gezegd, verplichten om 15km verder je opzeg uit te doen. Als je werkgever je 6 weken betaald verlof toestaat, schuift de opzeg met 6 weken op.

An123
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 06 jun 2013 21:25

bedankt voor de antwoorden

An123
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 07 jun 2013 21:12

nog een vraagje, ik heb ondertussen een 'akkoord over opzeggingstermijn' gekregen van mijn werkgever, waarin staat dat werkgever en bediende tot een akkoord over de opzeggingstermijn proberen te komen vermits de bediende een 'hogere bediende' is.

Ik typ even over:
art 1
partijen gaan uitdrukkelijk akkoord om de door de bediende te presteren opzeggingstermijn definitief en onherroepelijk vast te stellen op ..... maanden ( de ... moet ik invullen en het blad gehandtekend aan de werkgever teruggeven, hij heeft zelf nog niet getekend)

art 2
partijen verklaren met de uitvoering van onderhavige overeenkomst af te zien van alle bestaande of toekomstige vorderingen in rechte die ontstaan zijn, ontstaan of kunnen ontstaan ingevolge de tussen hen gesloten arbeidsovereenkomst

art 3
beide partijen verzaken er tevens aan om elke dwaling omtrent de feiten en/of het recht en om elk verzuim betreffende het bestaan en de omvang van hun rechten in te roepen.


De vakbond vond er niets vreemd aan, een college die hetzelfde document heeft ontvangen heeft echter van haar raadsman de raad gekregen om dit blad absoluut niet te ondertekenen omdat je dan niets meer zou kunnen doen indien er problemen ontstaan tijdens de opzeggingstermijn.

Is het een standaardformulering in een 'akkoord over opzeggingstermijn' of zit er inderdaad een addertje onder het gras?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jun 2013 12:11

De vakbond vond er niets vreemd aan, een college die hetzelfde document heeft ontvangen heeft echter van haar raadsman de raad gekregen om dit blad absoluut niet te ondertekenen omdat je dan niets meer zou kunnen doen indien er problemen ontstaan tijdens de opzeggingstermijn.

Is het een standaardformulering in een 'akkoord over opzeggingstermijn' of zit er inderdaad een addertje onder het gras?
raadsman heeft gelijk dit is een dading en kan inderdaad in uw nadeel zijn ik zou ook niet tekenen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”