contractbreuk in hoofde van de werkgever

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

contractbreuk in hoofde van de werkgever

#1 , 31 mei 2013 16:28

Beste leden,


Op 22 mei vond er een vergadering plaats tussen mijn vakbond (BBTK), de werkgever, zijn sociaal secretariaat en mezelf om tot een overeenkomst proberen te komen betreft een dading met vrijstelling van prestaties. Hier kon ik niet mee akkoord gaan daar de voorgestelde dading teveel afweek van mijn rechten.

Toen heeft de werkgever gedreigd met procederen daar hij dan weer niet akkoord ging met het uitbetalen van een uitwinningsvergoeding en 8 maanden opzegvergoeding, waar ik recht op heb.
Bijgevolg heeft mijn vakbond vanaf 23 mei contractbreuk ingeroepen in hoofde van de werkgever via een AS.

Tot mijn grote verbazing heb ik inmiddels een loonafrekening ontvangen van het sociaal secretariaat samen met de vakantieattesten(2012-2013) en een tewerkstellingsattest. Bedrag van de opzegvergoeding komt overeen met 6 maanden, wat te weinig is. Eindejaarspremie en uitwinningsvergoeding staan eveneens niet vermeld op de afrekening. Deze worden later nog opgeëist door mijn vakbond samen met de extra 2 maanden (formule Claeys) opzegvergoeding.
Op het tewerkstellingsattest attest staat dat ik in dienst was van 1/08/2008 tot 31/05/2013 maar ik heb een verworven anciënniteit vanaf 01/01/2007.

Nu is mijn vraag: aangezien de werkgever had gedreigd met rechtbank, en ik nu toch een afrekening heb gekregen, betekent dit dan ook dat ze het vermelde bedrag eerstdaags gaan storten?

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#2 , 01 jun 2013 11:22

Iemand een idee?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 jun 2013 07:23

dat betekent idd dat ze het vermelde bedrag zullen storten, wat ook logisch is (ze moeten storten wat ze langs hun kant wilden betalen)

Reclame

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 03 jun 2013 15:23

Bedankt voor de reply JPV.

Ik heb de afrekening reeds vorige week dinsdag ontvangen en verwachtte het bedrag uiterlijk vandaag op de rekening maar helaas nog niets.
Is het normaal dat dit langer duurt daar het om een eindafrekening gaat?

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 05 jun 2013 10:35

Dit moet niet per se bij uit dienst worden betaald maar wordt meestal betaald bij de volgende uitbetaling van de lonen.
En da's voor elk bedrijf anders.
Je zal het dus gaan ontvangen op het moment dat je normaliter je loon verwacht.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2013 10:48

dat betekent idd dat ze het vermelde bedrag zullen storten, wat ook logisch is (ze moeten storten wat ze langs hun kant wilden betalen)
als de vakbond de verbreking inroepen en naar de arbeidsrechtbank gaan hebben ze toch het recht het geeiste bedrag te betwisten en is er toch de mogelijkheid pas te betalen na de veroordeling "tot betalen" + intresten (+ kosten)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 05 jun 2013 10:50

Dat kunnen ze, maar het zal hen duurder uitkomen indien er een ingebrekestelling is (er kunnen intresten aangerekend worden over het niet-betwiste deel van het bedrag)

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 05 jun 2013 16:46

@ evgoeth, ik heb de documenten ontvangen op dinsdag 28 mei. De uitbetalingen van het loon gebeurde telkens voor het einde vd maand dus ging ik ervan uit dat ze reeds gestort zouden hebben maar helaas is dit nog niet gebeurd.

@ de reden, ik stel mij de vraag waarom ze dan de moeite doen om een afrekening te maken als ze toch niet van plan zijn om te betalen?

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 06 jun 2013 16:35

Vandaag nog steeds niets ontvangen. Vakbond zal een herinneringsbrief sturen, reageren ze dan nog niet wordt het waarschijnlijk rechtbank :(
Ik begrijp echt niet waarom ze dan eerst een afrekening opmaken?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 jun 2013 19:57

@ de reden, ik stel mij de vraag waarom ze dan de moeite doen om een afrekening te maken als ze toch niet van plan zijn om te betalen?
als uw werkgever een raadsman heeft genomen, heeft deze dit mogelijk afgeraden omdat het strategisch gezien interesanter is om (nog) niet te betalen als men uw eis gaat betwisten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#11 , 07 jun 2013 04:44

Volgens de vakbond hebben ze niks om te betwisten.
Sterker nog, ALS zijn raadsman een wijze man is zou deze dit juist niet afraden mits het hem alleen maar nog meer geld zou kosten achteraf. (gerechtelijke kosten, interesten, etc)

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#12 , 13 jun 2013 16:25

Tot op heden nog steeds niets betaald. Na contact met vakbond gaan ze eindelijk een eerste rappel sturen.
Ik vraag me af of er hier nog mensen zijn met deze ervaring en hoe groot/klein de kans is dat er toch nog een storting wordt gedaan op het einde van de maand?
Alvast bedankt voor de reacties.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#13 , 13 jun 2013 16:27

Ook nog even meegeven dat ik de C4 ook nog niet heb ontvangen.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 26 jun 2013 19:25

We zijn inmiddels 2 weken verder en ik schets even de huidige situatie:

[*] nog geen enkele betaling + C4 gekregen n.a.v. mijn eindafrekening welke ik ontvangen heb via post op 28/05

[*] betreft vergoedingen: rappelbrief verstuurd door juridische dienst (BBTK) van vakbond naar werkgever op 06/06 ===> na 2 weken, geen reactie.
dossier wordt voorbereid voor de arbeidsrechtbank

[*] geen C4 : AS verstuurd door ABVV naar werkgever op 06/06 ====> na 2 weken, geen reactie
[*] geen C4: er wordt opnieuw een AS verstuurd maar ditmaal door RVA ====> hier krijgt de werkgever nogmaals 2 weken de tijd waarna zonder reactie een sociaal inspecteur de C4 moet ophalen bij de werkgever
[*] aanvraag werkloosheidsuitkering: documenten verstuurd naar RVA: C1, C109, C4.2 en C4.2 bis op 20/06

Nu vandaag kreeg ik te horen van ABVV dat het nog enkele maanden(?!) kan duren alvorens ik werkloosheidsuitkeringen krijg daar C4 ontbreekt.
Ik stel mij de vraag waarom ik dan bv. het formulier C109 heb moeten ondertekenen? Ik was immers van mening dat dit document, samen met C4.2 en C4.2 bis ervoor kunnen zorgen dat je reeds voorlopige uitkeringen krijgt?
Het probleem wordt nog erger daar de werkgever in Nederland verblijft en de sociale inspectie daar volgens hun geen bevoegdheden heeft. Klopt dit?
Hoe kom ik dan aan mijn C4??

Hoop dat alles een beetje duidelijk is, zo niet hoor ik het wel.
Alvast bedankt voor uw hulp.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 27 jun 2013 06:37

C109 is idd om voorlopige uitkeringen te krijgen. C4 hoeft een werkgever in Nederland niet te geven, dat document betekent daar niets. Men moet wel de "lokale" versie van de C4 geven en die moet jij daar dan laten "vertalen" naar een U1 (europese model voor een C4).

Sociale inspectie in België heeft idd geen bevoegdheid in Nederland, maar je kan wel de inspectie in Nederland inschakelen. Vraag aan je vakbond met welke vakbond in Nederland ze een akkoord hebben tot samenwerking en ga daar eens vragen hoe je het gemakkelijkst dat document kan verkrijgen.

Contacteer mss ook eens een EURES-consulent uit je regio (zie google voor een EURES-adres)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”