Ontslag nemen (Overmacht?) - Bediende

Chrys
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag nemen (Overmacht?) - Bediende

#1 , 30 mei 2013 10:17

Hallo,

Ik ben bediende en werk sinds 5 November 2012 bij dit bedrijf. Mijn proefperiode bedraagt 6 maanden.

De reden: Bij mijn sollicitiegesprek werd er mij verteld dat er na 6 maanden een bedrijfswagen ter beschikking gesteld zou worden. Hiervan staat niks op papier.
Nu is het zo dat mijn eigen wagen het eergisteren heeft begeven en ik momenteel de kosten voor de herstelling of een nieuwe wagen niet kan betalen. Ik bekijk nog eventuele oplossingen maar het ziet er niet goed uit momenteel. Daarbij komt ook dat ik werk in Brussel maar woonachtig ben in het oosten van Limburg (op de grens). Met het openbaar vervoer zou ik er bijna 3 uur over doen om ter plaatse te raken.

Ik me dus geinformeerd bij mijn werkgever, die me gewoon zegt dat ze bedrijfswagens 'niet meer doen'. Nu is dat ding een belangrijke reden dat ik deze job aangenomen heb, de afstand is nogal groot en ergens anders kan ik er vermoedelijk wel 1 krijgen.

Mijn vragen zijn als volgt:

Mijn proefperiode van 6 maanden, telt die tot 05/05/2013 of einde van deze maand (morgen)?
Telt dit als overmacht, indien ja, moet/kan ik zelf ontslag nemen of is het in geval van overmacht een wederzijdse opzegging (met behoud van uitkering?)
Klopt het dat ik 3 maanden opzegperiode moet respecteren indien ik buiten mijn proefperiode val, en klopt het dat dat per 1ste van de maand is altijd?
Indien ik dat niet doe, wat bedraagt de opzegvergoeding die ik dien te betalen en hoe gaat dit precies in zijn werk: moet mijn werkgever hiervoor een rechtzaak aanspannen?
Ik werk als IT Consultant in vast dienstverband binnen een andere firma waar mijn werkgever een contract mee heeft dus dat acht ik waarschijnlijk.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chrys
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 31 mei 2013 09:46

Iemand?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 jun 2013 08:46

“Art.67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik ben bediende en werk sinds 5 November 2012 bij dit bedrijf’

Indien uw arbeidsovereenkomst een aanvang nam op 5 november 2012 dan eindigt uw proeftijd op 5 mei 2013,24u00.

“Art.1148.Geen schadevergoeding is verschuldigd, wanneer de schuldenaar door overmacht of toeval verhinderd is geworden datgene te geven of te doen waartoe hij verbonden was, of datgene gedaan heeft wat hem verboden was.”(Burgerlijk Wetboek).
‘Overmacht kan enkel voortvloeien uit een gebeurtenis buiten de menselijke wil die door deze wil niet kon worden voorzien noch vermeden‘(Cass. 9 oktober 1986,R.W. 1987-88,778-779,noot).

‘Nu is het zo dat mijn eigen wagen het eergisteren heeft begeven en ik momenteel de kosten voor de herstelling of een nieuwe wagen niet kan betalen. ‘

Het defect van uw wagen en uw onvermogen deze te laten herstellen waren kon door u voorzien worden,zodat dit niet kan gelden als overmacht om uw arbeidsovereenkomst niet na te komen

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(d.i. 31.467 EUR door indexering), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...” (3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2013 11:23

“Art.67.§ 1. De arbeidsovereenkomst kan een beding van proeftijd bevatten. Op straffe van nietigheid moet dat beding voor iedere bediende afzonderlijk schriftelijk worden vastgesteld, uiterlijk op het tijdstip waarop de bediende in dienst treedt...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Ik ben bediende en werk sinds 5 November 2012 bij dit bedrijf’

Indien uw arbeidsovereenkomst een aanvang nam op 5 november 2012 dan eindigt uw proeftijd op 5 mei 2013,24u00.
er van uitgaand dat de proefperiode niet werd geschorst eindigd de proefperiode s'avonds op 4 mei en niet op 5 mei zelf

gerechtelijk wetboek
Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”