Contractbreuk - bediende

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

Contractbreuk - bediende

#1 , 29 mei 2013 11:30

Hallo,

Ik ben bediende met 7 jaar ancienniteit, mijn opzegtermijn is officieel 4,5 maand. In onderling overleg kon ik dit herleiden naar 3 maanden, maar lager wil mijn huidige werkgever niet gaan.

Ik wil elders gaan werken en ik heb de job vorige keer misgelopen omdat mijn toekomstige werkgever niet kon wachten op mijn opzegtermijn van 3 maanden. Nu is deze functie terug vrijgekomen en wil ik ze zeker niet mislopen. Vorige keer heb ik mijn ontslag weer ingetrokken, maar deze keer wil ik er effectief mee doorgaan.

Mijn toekomstige werkgever wil mij zeker in dienst nemen en tegen alle regels in, willen ze zelfs 2 maanden wachten op mij, maar niet langer. Daarom wil ik contractbreuk plegen, als er iemand moet verliezen dan wil ik dat het mijn huidige werkgever is en niet mijn toekomstige werkgever of ik.

Mijn vraag:

Als ik vandaag mijn ontslag indien, begint mijn opzegtermijn te lopen vanaf 1 juni, maw in dienst tot 31/8. Maar ik wil beginnen bij mijn nieuwe werkgever half juli. Mijn contact bij de personeelsdienst van mijn huidige werkgever heeft gezegd dat ik beter op 1 juli gewoon niet meer kom, want als ik tot half juli werk en dan contractbreuk pleeg, heb ik sowieso geen loon van die eerste 15 dagen van juli. De personeelsdienst heeft me ook gezegd dat de kans dat mijn huidige werkgever een rechtszaak aanspant om geleden schade te recuperen, onbestaande is.

Maar dit wil ik ook van jullie horen :)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 mei 2013 12:00

eerste vraag: wat is het werk die je doet, hoe vlot ben je vervangbaar, heb je nog lopende projecten, ... ?

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 29 mei 2013 12:16

Ik zit in IT, ik ben niet vlot vervangbaar (enerzijds profiel, maar anderzijds een aanwervingsstop gegenereerd vanuit de politiek), geen lopende projecten dan (vakantie ligt alles quasi stil).

Reclame

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 30 mei 2013 11:52

Niemand? :P

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2013 14:33

Hoe kan iemand hier nu inschatten wat de kans is dat uw werkgever een rechtzaak inspant?

Het enige wat men je hier kan zeggen is dat je je contract kan verbreken en in het slechtste geval de wettelijke verbrekingsvergoeding / opzeggingsvergoeding zal moeten betalen. Hoeveel deze bedraagt kan je hier terugvinden: http://www.werk.belgie.be/defaulttab.as ... utoAncher1" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jabo
Berichten: 96

#6 , 30 mei 2013 15:06

Een beetje kinderachting van je nieuwe werkgever om nu al zo'n druk op je schouders te leggen. Die functie was ingevuld en nu weer vrijgekomen. Die nieuwe werkgever wacht nu dus al een tijdje. Maakt die ene maand dan zoveel uit?
Wil uw nieuwe werkgever ook alle kosten van uw contractbreuk op zich nemen?
Jabo

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 12 jun 2013 11:27

Vervolg op dit verhaal:

Wettelijk is mijn opzeg 4,5 maand, in onderling overleg is nu overeengekomen dat dit 3 maand wordt. Ik heb nog eens gevraagd om deze korter te maken, maar daar willen ze blijkbaar niet naar luisteren.

Momenteel staat mijn oude werkgever voor een besparingsronde en gaan ze 20 man buiten gooien. Het feit dat ik mijn toekomstige job heb misgelopen omdat ik de vorige keer de opzegtermijn heb gerespecteerd en dan nu met de ontslagen voor de deur, heb ik schrik voor mijn huidige job (de besparingsronde en de komende ontslagen waren bekend voor dat ik mijn ontslag indiende).

Heeft een rechter hier oren naar moest er een rechtszaak van komen?
- Hoofdreden is uiteraard dat ik die nieuwe job niet voor de tweede keer wil kwijtspelen

- 20 ontslagen bij huidige werkgever
- ben de job vorige keer al misgelopen door de opzegtermijn te respecteren
- geprobeerd in onderling overleg de opzegtermijn zo kort mogelijk te houden
- er komt in eerste instantie geen vervanging voor mij (besparingen) en ze gaan het sowieso zonder mij moeten doen
- ik kan niet volledig open kaart spelen, want dan trekken ze mijn groot verlof nog in terwijl ik hier al voor betaald heb
- ik word gegijzeld door mijn huidige werkgever

Lijkt mij toch een zaak die eerder mij in het voordeel stelt?

Bedankt alvast!

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 12 jun 2013 13:30

U werkt blijkbaar bij een overheidsdienst?
Als contractueel?

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

#9 , 12 jun 2013 14:27

Ik werk bij een sociale huisvestingsmaatschappij, in principe prive, maar wel politiek gestuurd.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#10 , 12 jun 2013 16:53

Hoe kunnen ze nu uw groot verlof intrekken? :-s

Reucht
Topic Starter
Berichten: 16

#11 , 13 jun 2013 09:02

Is al voorgekomen bij ons, en in principe mag ik geen vakantie nemen tijdens mijn opzeg.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#12 , 13 jun 2013 13:39

Ik vind persoonlijk wel dat ze veel noten op hunne zang hebben. Zo zou ik ze wel eens willen LinkedIn zien dwingen uw profiel aan te passen...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”