Morele schadevergoeding?

MN77
Topic Starter
Berichten: 1

Morele schadevergoeding?

#1 , 25 mei 2013 11:24

Hallo,

Vier maanden (24/01/2013) geleden begon ik bij mijn nieuwe werkgever, met een proefperiode van 6 maanden. Nog geen 3 maanden na mijn eerste werkdag kregen we het nieuws dat de vzw in enorme financiële moeilijkheden zit en dat er heel wat ontslagen zouden moeten vallen (net onder het quotum van collectief ontslag). Gezien ik nog in mijn proefperiode zat wist ik meteen dat de kans reëel was dat ik erbij zou zijn, ik ben namelijk een snelle besparing.
Gisteren werd bekend gemaakt wie er moet gaan en aan welke voorwaarden. Men past de formule Claeys toe, behalve voor mensen in proef, die krijgen 1 maand opzeg (wat meer is dan het wettelijk verplichte van 1 week).
Ik besef dat ik hieraan weinig kan veranderen. En gezien de financiële situatie begrijp ik waarom ik degene ben (samen met anderen) die moet gaan. Dat ik het 'begrijp' neemt niet weg dat ik een paar emotioneel zware maanden achter de rug heb (geen evidente job om in te werken en proberen verder te functioneren en energie te investeren, wetende wat er je boven het hoofd hangt). Ook de komende maanden worden zwaar. Zo'n ontslagprocedure in een vzw met financiële problemen, slaat een mens echt uit zijn lood heb ik kunnen ondervinden. Terwijl ik dringend en op volle kracht op zoek zou moeten gaan naar een nieuwe job, zit ik er helemaal onderdoor en ben ik bang voor de toekomst.

Wat ik in dit hele verhaal niet kan begrijpen, is dat ik 4 maanden geleden werd aangeworven. Een verlies van bijna 1 miljoen euro ontstaat niet plots en was ongetwijfeld al bekend in januari. Ik gaf een andere vast job op (gewoon uit nood aan een nieuwe uitdaging) voor een job waar blijkbaar op dat moment al grote financiële problemen waren. Vier maanden later sta ik op straat, met zo goed als lege handen en mentaal een wrak.

Kan ik morele schadevergoeding vragen? Niet voor het feit dat ik ontslagen word of voor de manier waarop ik ontslagen word.
Wel voor het feit dat ze me überhaupt hebben aangenomen in de omstandigheden waarin ze zaten en me daardoor zowel financieel al mentaal schade berokkenen.

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 25 mei 2013 16:16

Kan ik morele schadevergoeding vragen? Niet voor het feit dat ik ontslagen word of voor de manier waarop ik ontslagen word.
Wel voor het feit dat ze me überhaupt hebben aangenomen in de omstandigheden waarin ze zaten en me daardoor zowel financieel al mentaal schade berokkenen.
neen!

P.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2013 15:33

Ja! De topic starter kan altijd een morele schadevergoeding VRAGEN. Of hij / zij kans maakt om deze te krijgen is een ander verhaal. Die kans is zo goed als onbestaande, vrees ik. Niets zegt dat een bedrijf dat het financiëel zwaar heeft, geen aanwervingen meer mag doen. Dat het verlies niet uit het niets komt, kan zo zijn, maar als het een VZW van een beetje omvang is, is een verlies van 1 miljoen euro "realiseren" in een paar maand tijd zeker realistisch.

Voor de rest heb je uiteraard zelf de beslissing genomen om een vaste job op te zeggen en je nieuwe job te aanvaarden. Niets heeft je belet om eerst eens te kijken of de VZW wel financiëel gezond was. Op de website van de nationale bank kan je hoogst waarschijnlijk hun jaarrekeningen opvragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”