Ontslag voor de aanvang van de proefperiode

stevende
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag voor de aanvang van de proefperiode

#1 , 23 mei 2007 20:10

Ik heb ontslag genomen bij mijn huidge werkgever om te beginnen bij een andere firma. Tijdens mijn opzegperiode bij de eerste werkgever heb ik een aanbod gekregen van een derde firma en wil ik daar nu aan de slag. Moet ik mijn ontslag indienen bij het bedrijf waar ik eerst naartoe wilde of moet ik hn gewoon op de hoogte brengen via een aangetekende brief ?
Ik veronderstel dat dit bedrijf wel kan eisen dat ik een opzegperiode presteer.
Indien ik hen op de hoogte breng, hoe lang op voorhand moet ik dit doen.[/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 mei 2007 13:05

Ik ga ervan uit dat de overeenkomst die u wil opzeggen vooraleer ze te beginnen een overeenkomst voor bedienden is voor onbepaalde duur en zonder proefperiode.

?Art.37.?1.Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten,dan heeft ieder der partijen het recht om die te be?indigen door opzegging aan de andere...Art.82.?1.De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

?Wanneer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is gesloten en de werknemer de overeenkomst v??r het begin van uitvoering be?indigt met inachtneming van de wettelijke bepaalde opzeggingstermijn, vereisen art. 39, alin?a 1, van de Arbeidsovereenkomstenwet noch andere bepalingen dat de opzegging gegeven wordt wanneer de uitvoering van de overeenkomst is begonnen of dat de overeenkomst zal worden uitgevoerd tijdens de opzeggingstermijn die verstrijkt voordat de partijen contractueel tot uitvoering zijn verplicht.?[Cass. ARS930052,26 september 1994;DE TROIJ,W.,Opzegging van een arbeidsovereenkomst gesloten voor onbepaalde tijd,voor het begin van de uitvoering van de overeenkomst(noot onder Cass. ARS930052,26 september 1994),A.J.T. 1994-95,199-201;ROOSENS,P.,Opzegging van de arbeidsovereenkomst v??r de effectieve indiensttreding:niet noodzakelijk een opzeggingsvergoeding verschuldigd(noot onder Cass. ARS930052N,26 september 1994),J.T.T. 1995,81-83].

U mag de overeenkomst dus be?indigen(=opzeggen) v??r het begin van uitvoering ervan.
U dient de overeenkomst niet uit te voeren tijdens de opzeggingstermijn die verstrijkt voordat u tot uitvoering verplicht bent.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”