zwangers en bang ontslaan te worden...recht op uitkering?

gabrielle
Topic Starter
Berichten: 1

zwangers en bang ontslaan te worden...recht op uitkering?

#1 , 17 mei 2013 20:10

Ik werk al 15 jaar voltijds als bediende. Sinds 19 maanden vast in Dienst als Receptioniste in een Multinational. Na 8 weken heb ik reeds bewijs van dokter binnengegeven dat ik zwanger was aangezien ontslag daar schering en inslag is en vorig jaar 2 zwangere vrouwen zijn ontslaan.
Na al die tijd willen ze dat ik een uniform draag. op zich had ik daar geen probleem mee en is het net normaal aan een receptie. MAAR ze willen dat ik dezelfde kledij aantrek als de klusjesmannen....nu plots sinds ik zwanger ben. Het zit niet goed en voel mij er heel slecht bij, ik word nu al wat als de mindere bekeken...

Ik heb gezegd dat ik mij daar niet goed bij voel en dat ik dat niet wil...heb wel een compromis aangekaart, dat ik eventueel wel het hemd wil aantrekken maar niet de debardeur erop.
Ik moet nu ook zelf nieuwe broeken kopen. Ik moet nu ook voor 300 mensen de post gaan uitdelen, automaten gaan aanvullen. Daar heb ik niks op gezegd en ga ik zelf met akkoord.
Ik ben een harde werker, nooit ziek, altijd stipt en correct, ik heb ook nooit iets geweigerd, mij aangepast aan allerhande veranderingen zoals mijn uurrooster in shifts (in arbeidsreglement staat vermeld van 9 tot 17).

Ze gingen mijn compromis dinsdag aan de directie voorleggen maar hebben mij verwittigd dat het met ontslag tot gevolg kan zijn.

Een uniform staat ook niet vermeld in mijn contract en ook niet in het arbeidsreglement.

Als ik ontslagen wordt om de reden dat ik enkel het hemd wil aantrekken heb ik dan recht op een uitkering?
Ik wil absoluut niet ontslagen worden want ik ben zwanger, ik werk graag MAAR ik wil me ook niet elke dag slecht voelen of elke dag uitgelachen voelen...

Alvast bedankt voor reactie!

Mvg,
Een bange zwangere vrouw

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 17 mei 2013 23:52

Iemand die zwanger is is toch beschermd en kan niet ontslagen worden.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 18 mei 2013 00:21

Uw vakbond direct in kennis stellen.
Zeker niets tekenen.
De instructies van uw vakbond volgen.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1780,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1780,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”