Aanwerving - document geen lopende rechtszaken

deske86
Topic Starter
Berichten: 18

Aanwerving - document geen lopende rechtszaken

#1 , 17 mei 2013 09:28

Mijn vriend werkt nu sinds een jaar bij een bedrijf (met interim contract) en deze willen hem nu vast in dienst nemen.

Op zich goed nieuws, maar er is echter 1 struikelblok. Ze willen dat hij een document ondertekend waarin staat dat je geen lopende rechtszaken hebt.

Nu reeds een dik jaar geleden is er bij ons een huiszoeking geweest en is mijn vriend mee in een zaak gesukkeld waar hij niets mee te maken heeft.
Het onderzoek heeft dit ook uitgewezen, maar hij zal wel nog moeten voorkomen.

Hij kan dit document dus niet ondertekenen door een zaak waar hij geen schuld treft (en waardoor we nu al ZOVEEL misgelopen zijn).

Ik kan nergens iets terugvinden over zo'n document en/of het al dan niet mag gevraagd worden door een werkgever.

Heeft er iemand van jullie ervaring mee?

P.S.: Het is ons echter niet duidelijk of de werkgever hier spreekt over een document van hen uit of eventueel een document dat opgevraagd kan worden bij de gemeente (zoals attest van goed zedelijk gedrag)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2013 14:35

liegen kan eens geen kwaad , er zijn een aantal mogelijkheden waarin de sollicitant het recht heeft om te liegen
moet je maar eens googlen solicitant recht liegen , ik veronderstel dat je best gewoon het document ondertekend en het gewoon verzwijgd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 17 mei 2013 15:23

Kan toch een uittreksel van zijn strafregister aanvragen en dat voorleggen.

Met permissie ik heb op dit ogenblik evenmin enig benul of ik nog lopende rechtszaken heb.
Dat weet ik pas als ik gedagvaard wordt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”