ontslag + diefstal

philds
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag + diefstal

#1 , 15 mei 2013 17:37

Beste ,Zijn jullie klaar voor een ongelooflijk verhaal.op 06.05 ben ik om medische reden ( nekartrose ) mijn werkvloer moeten verlaten. Ik heb toen mijn bedrijfswagen en laptop laten staan omdat ik met die opstoot van artosepijn niet met de wagen kan rijden en geen laptop kan dragen.Toen ik de dag daarna belde om te melden dat ik ziek was zei men dat ik mondeling mijn ontslag zou gegeven hebben en dat ik mijn wagen en laptop heb laten staan. Men zegt dat men getuigen heeft.Ik heb nooit mijn ontslag gegeven. Ik heb hen dan ook mijn medisch attest onmiddelijk doorgefaxt. Op 13.05 is mijn medisch attest verlengd voor 14 dagen.Toen ik belde zei men dat ik geen werknemer meer was. Dezelfde dag kreeg ik een aangetekend schrijven dat melde dat ik ontslag heb genomen, dat ik mijn krediekaarttbonnetjes en uitreksels niet heb binnengegeven en dat da bedrijfswagen vuil was en een gat van een sigaret in de zetel heeft. Ik ben roker maar rook niet in de wagen ! Men vermelde mij dat alle niet gestaafde kredietkaartuitgaven volgens artikel 23 voorschot op lonen van mijn loon zouden worden ingehouden. Ik heb nooit een voorschot ontvangen ??? Er wordt mij ook een bedrgaf van 600 gevraagd voor de schade aan de zetel en dat zal op mijn vakantiegeld worden ingehouden.Ik ben dan ook naar een advocaat gestapt en onmiddelijk stappen ondernomen.TROUWENS OP 06.05 HEB IK ALLE BEWIJSSTUKKEN GEPOST.Vandaag krijg ik een mail om me te zeggen dat de bewijsstukken nooit ontvangen zijn en dat er 4000 euro cash is opgehaald met de kaart over een periode van VIER maand. Wij moesten cash afhalen om soms aan de boekhouding door te geven omdat het bedrijf in cash problemen zit.Men klaagt me nu aan voor diefstal !!!!!!!!!Ik heb nooit of nooit een diefstal gepleegd, heb nooit zelf ontslag genomen , heb nog geen enkel c4 ontvangen, heb mijn loon van april nog niet gekregen.Als zij zeggen dat ze bewijsstukken niet hebben ontvangen kunnen zij mij dan 4000 euro aansmeren ?Samen met men advocaat hebben we mijn arbeidscontract even uitgepluist waar er niets staat vermeld over een kreditkaart, persoonlijke uitgaven en noem maar op.....met dit wens ik niet te zeggen dat ik iets verkeerd heb gedaan want ik heb niets verkeerd gedaan.Trouwens is dit wel legaal wat ze zeggen over mijn ontslag en ik heb medische attesten ??Momenteel heb ik volgens mijn werkgever ontslag genomen, heb ik diefstal gepleegd, gaat hij klacht indien tegen mij, heb ik nog geen loon ontvangen, geen C4 ...niets...Ik heb een advocaat maar graag ook wat advies...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2013 18:11

wat ik zou doen ;
inschrijven bij een vabond voor begeleiding bij je aanvraag voor een werkloosheidsuitkering
inschrijven bij de vdab en verlof nemen voor de periode laatste werkdag tot inschrijving vdab
ik zou een kopie van het schrijven in jpv postbus steken is jurist ik niet

theoretisch gezien kan je uw ontslag/verbreking mondeling meedelen , ik ben van mening dat je een behoorlijke kans maakt deze zaak te winnen ik zou uw advocaat de opdracht geven het bedrijf te dagvaarden , als ik mij niet vergis is er zelfs een verplichting om naar de rechtbank te stappen om voorlopig werkloosheidsuitkering te kunnen krijgen (art 7§12 wet 28/12/1944 dacht ik)

succes

wil wel graag het verloop mee volgen, dus graag hier het ver(af)loop van uw zaak posten in zoverre het uw zaak niet negatief kan beinvloeden uiteraard
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 mei 2013 08:52

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Toen ik de dag daarna belde om te melden dat ik ziek was zei men dat ik mondeling mijn ontslag zou gegeven hebben ‘

Mondeling ontslag geven is dus NIETIG.

Art.23.Op het loon van de werknemer mogen alleen in mindering worden gebracht: 3° de vergoedingen en schadeloosstellingen, verschuldigd ter uitvoering van artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers)
“Art.18.Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld. Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt. Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.461.Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘en dat er 4000 euro cash is opgehaald met de kaart over een periode van VIER maand. Wij moesten cash afhalen om soms aan de boekhouding door te geven omdat het bedrijf in cash problemen zit’

Doe schriftelijk aangifte van uw geschil aan Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Voeg daarbij kopie van al uw stukken betreffende dit geschil.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2013 14:22

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere. Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden. Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van NIETIGHEID, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving. De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.“(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Toen ik de dag daarna belde om te melden dat ik ziek was zei men dat ik mondeling mijn ontslag zou gegeven hebben ‘

Mondeling ontslag geven is dus NIETIG.
de kennisgeving is dan nietig niet het ontslag zelf
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”