ontslag in proefperiode

Dave 33
Topic Starter
Berichten: 3

ontslag in proefperiode

#1 , 07 mei 2013 23:07

Ik ben als bediende op 6 november 2012 aan de slag gegaan met een proefperiode van 6 maanden. In deze periode ben ik één volledige week afwezig geweest wegens ziekte en nu ben ik maandag 6 mei 2013 ontslagen.

Hierover heb ik een aantal vragen:

1. Gaat mijn ontslag nu in op 6 of 7 mei want ik heb op 6 mei nog gewerkt (ik heb wel ondertekend met "voor ontvangst, niet voor akkoord")?
2. Mijn proefperiode zal wegens ziekte verlengd worden met een week dus tot 13 mei, dat klopt?
3. Ik heb gelezen dat de laatste dag van de opzeggingstermijn binnen de 6 maanden proeftijd moet vallen maar dat is hier niet geval, ben ik dan wel ontslagen in mijn proefperiode?
4. Volgende op bovenstaande vraag, als ik een vebrekingsvergoeding aanvaard dus geen opzeggingstermijn doe, is deze termijn dan ook van toepassing?

Jullie zullen begrijpen dat dit een groot verschil maakt voor mij, want als ik eigenlijk net buiten mijn proefperiode ben ontslagen dan gaat dit ontslag pas in op 1 juni en voor een periode van 3 maanden (dus bijna 4 in het totaal).

Hopelijk is er iemand die me op deze vragen een antwoord kan bezorgen, ik heb a.s. maandag ook nog een afspraak met een advocaat maar ben op dit moment te benieuwd ;-)

Groetjes,

Dave

Ik heb ook nog concurrentiebeding en veel overuren staan maar dan kom ik misschien later wel op terug.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2013 02:56



1. Gaat mijn ontslag nu in op 6 of 7 mei want ik heb op 6 mei nog gewerkt (ik heb wel ondertekend met "voor ontvangst, niet voor akkoord")?

Ik heb ook nog concurrentiebeding en veel overuren staan maar dan kom ik misschien later wel op terug.
gezien de kennisgeving zou het om een verbreking moeten gaan en is dit een beeindiging tijdens de proeftijd ,
hopelijk kan je uw overuren bewijzen , vergeet de feestdagen niet te vragen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Dave 33
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 08 mei 2013 08:11

Dat dacht ik eerst ook maar klopt er iets van punt 3 of is dat bij mij niet van toepassing omdat het over een verbreking gaat en ik geen opzeggingstermijn moet doen?

Groetjes,

Dave

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 mei 2013 08:13

de verbreking gaat onmiddellijk in, je mag dus de 7 dagen er niet bijtellen.

Dave 33
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 08 mei 2013 08:22

Dat is duidelijk, heeft mijn ex-baas goed voor elkaar ;-)

Wil natuurlijk wel zeggen dat de concurrentiebeding ook niet aan de orde is want die is niet van toepassing als je ontslagen wordt in je proefperiode, dat klopt?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 mei 2013 08:40

behalve in enkele uitzonderlijke situaties (die niet van toepassing zijn op jou) is het concurrentiebeding nooit van toepassing bij ontslag door werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”