vraag dubieus ontslag

Ernie2013
Topic Starter
Berichten: 3

vraag dubieus ontslag

#1 , 02 mei 2013 16:06

Beste allen, is er iemand die me in volgend geval kan duidelijkheid verschaffen?

Ik begon 5 maanden geleden te werken bij mijn werkgever als bediende met een proeftijd van 6 maanden.
Doordat de manager waarvoor ik werkte wegens incompetentie angst kreeg dat ik zijn positie zou willen innemen, daar ik voor de rest mijn werk zeer goed deed en met iedereen goed samenwerkte, heeft hij de HR dienst zover gekregen mij te laten ontslaan.
Dit verliep als volgt :
dinsdag 30 april 's avonds werd ik in een vergadering geroepen met de HR manager en betreffende manager. In dit gesprek werd er letterlijk gezegd dat 'er in de toekomstige verbeteringsstrategie van het bedrijf voor mij geen plaats meer zou zijn'. Het woord ontslag werd nooit vermeld. Verdere info werd ook niet gegeven, behalve 'dat alles wel met de post zou komen later.' Ik kreeg dan ook niets op papier mee. Toen ik naar boven ging om mijn spullen te halen, vroeg ik deze manager (niet de HR-manager) of ik nu nog moest komen of niet. Hij meldde mij dat 'dit niet de bedoeling was.'

Deze ochtend, de eerste werkdag later dus, belde ik naar de vakbond en die meldde mij zo snel mogelijk me aan te bieden daar ik niets op papier had om onwettige afwezigheid te vermijden. Ik heb me dan naar het bedrijf begeven, waar ik meldde dat ik zonder papier niet zou vertrekken. Finaal kreeg ik een kopie van een aangetekende brief die naar mij onderweg zou zijn (nog niet aangekomen) waarbij wordt gezegd dat de arbeidsovereenkomst verbroken wordt.

Mijn vraag is : De opzegtermijn van 7 dagen in proefperiode, kan die nu vanaf dit vage gesprek van 30 april gelden? Of telt deze vanaf 3 dagen na bestempeling van de aangetekende brief?

Alvast bedankt!

Groeten Ernie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 mei 2013 16:25

niet meer moeten terugkeren = ontslagen worden, dus niet zo vaag. Dit kan dus vanaf 30 april. Indien niet in dienst bij een nieuwe werkgever, heb je wel recht op de feestdagen tot 1 maand na ontslag

Ernie2013
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 03 mei 2013 08:06

bedankt voor het antwoord. Hoe bedoel je feestdagen tot 1 maand nadien? Is dit ook geldig in opzegtermijn van 7 dagen (proefperiode)?
Groeten

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mei 2013 08:25

yep. Eigenlijk is het niet 1 maand na ontslag, maar 1 maand na uitdiensttreding.

Ernie2013
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 04 mei 2013 16:11

Bedankt! Ik had nog een laatste vraag : Mijn uitbetaalde periode van 7 dagen loopt nu dinsdag af. Ik ontving van mijn werkgever behalve een aangetekende brief over stopzetting contract, geen C4. Ook andere attesten (vakantiegeld, ...) niets. Geen enkel loon werd gestort tot nu toe.

Als dit dinsdag nog steeds het geval is, welke opties geeft me dit?

Groeten

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”