Ontslagen en mijn opvolgster opleiden

Estefania
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslagen en mijn opvolgster opleiden

#1 , 27 apr 2013 21:47

Ik heb een paar vragen betreffende mijn ontslag :
ik word na 9 jaar dienst als bediende ontslagen wegens de volgende redenen :
-de telefoon word niet snel genoeg opgenomen ( er is een vaste receptioniste hiervoor)
-er zou in de toekomst minder werk zijn.-klanten die weggaan (omdat we te duur zijn , maar het is wel mijn baas de de prijzen vastlegt).
-verkeerde ladingen ( maar dit gebeurt in een magazijn 10 km van waar ik werk en zonder controles)
Wat ik straf vind is dat de telefooncentrale niet mijn taak is en de klanten de niet verder willen met ons zijn ook geen klanten van mij zijn . Ik heb nog nooit een aanmaning gekregen , noch zware fouten gemaakt ook zijn er geen klachten van mijn klanten. Ik vermoed dat de echte reden van mijn ontslag is omdat ik 50+ ben in 4/5 tijdskrediet en niet bereid om 50 uren per week te werken. Ook moet ik iemand die sinds twee maand op interim basis bij ons werkt opleiden om mijn job te leren en voor haar volgt een vast contract ? Kan dit ? Ik moet mijn opzeg van 9 maanden uit doen , ben al meer dan een jaar in behandeling maar nooit afwezig geweest (hogebloeddruk , kronische hoofdpijnen , blokades over heel mijn lijf van de stress en de drukte op het werk ). Ook ben ik dagelijks twee uur onderweg van en naar mijn werk als het verkeer mee zit .Ik zie mij dit alles geen 9 maand te doen , maar weet niet wat ik kan beginnen om mijn rechten niet te verliezen. Alle info en tips zijn welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 28 apr 2013 08:19

Indien het ontslag het gevolg is van het feit dat jij tijdskrediet neemt moet de werkgever een schadevergoeding aan je betalen van 6 maanden loon. Hij zal er waarschijnlijk wel alles proberen aan te doen om daar onderuit te komen.
Iemand die in tijdskrediet is mag geen overuren doen van RVA ( niet bereid om 50 uren per week te werken ). Omdat anders het tijdskrediet ook geen nut heeft.

Je kan hulp vragen aan je vakbond of de werknemersafgevaardigden van de ondernemingsraad in je bedrijf

Ziektedagen tijdens je opzeggingsperiode verlengen wel je opzeggingsperiode ( ze schorsen die opzeggingsperiode )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 apr 2013 08:21

Is het uitsluitend de receptionist(e) zijn/haar taak om de telefoon op te nemen, of is dat ook jullie taak (als zij bvb bezig is met een klant die fysiek aanwezig is)?
Heb jij enige invloed op de ladingen die moeten gebeuren (stel jij de ladingen op, ..?)

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 28 apr 2013 13:01

Indien het ontslag het gevolg is van het feit dat jij tijdskrediet neemt moet de werkgever een schadevergoeding aan je betalen van 6 maanden loon. Hij zal er waarschijnlijk wel alles proberen aan te doen om daar onderuit te komen.
Iemand die in tijdskrediet is mag geen overuren doen van RVA ( niet bereid om 50 uren per week te werken ). Omdat anders het tijdskrediet ook geen nut heeft.

Je kan hulp vragen aan je vakbond of de werknemersafgevaardigden van de ondernemingsraad in je bedrijf

Ziektedagen tijdens je opzeggingsperiode verlengen wel je opzeggingsperiode ( ze schorsen die opzeggingsperiode )
Dit is niet wat ik heb gehoord.

Iemand met jaren dienst kreeg MINDER ontslagvergoeding, net omdat ze tijdskrediet nam, en de ontslagvergoeding gebaseerd werd op het aantal uren dat ze werkte tijdens dat jaar met tijdskrediet. Men gaat m.i. geen extra zes maanden ontvangen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 28 apr 2013 13:55

Mariette, je verwart 2 zaken:
- de verbrekingsvergoeding, die je bij ontslag kan krijgen indien er geen sprake is van opzeg is gebaseerd op de tewerkstellingsbreuk. Dit is X weken/maanden loon, volgens de normale tewerkstelling op basis van de effectieve tewerkstellingsbreuk (dus 4/5e of 1/2e in dit geval).
- DAARNAAST kan er sprake zijn omwille van een ontslag wegens het nemen van tijdskrediet en moet er een extra vergoeding van 6 maand loon (opnieuw: 1/2e of 4/5e breuk) betaald worden indien er een ontslag is wegens tijdskrediet.

Wat Jefke007 zei is dus juist. Ontslag wegens tijdskrediet kan niet, ontslag tijdens tijdskrediet (bvb om economische redenen) kan wel.

Mariette
Berichten: 2507

#6 , 28 apr 2013 14:39

Het voorbeeld dat ik ken werd in principe ook ontslagen omwille van het feit dat ze tijdskrediet had opgenomen.
Op het einde van het jaar, toen die eerste periode verviel en zij kennis had gegeven dat ze weer tijdskrediet wou, werd ze dus ontslagen.
Haar verbrekingsvergoeding werd effektief gebaseerd op de tewerkstellingsbreuk.
De officiele reden was "herstructurering" die er helemaal niet was.

Ze heeft het voor de rechtbank gebracht maar kreeg noch haar volledige verbrekingsvergoeding, noch die extra zes maanden loonsvergoeding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 28 apr 2013 17:39

tussen "in principe" en wettelijk is er een groot verschil. En niemand heeft hier gezegd dat je verbrekingsvergoeding op basis van een voltijdse tewerkstelling krijgt. Wel dat je X maand loon kan eisen, maar dit kan perfect 6 maand een 4/5e tewerkstelling zijn.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 29 apr 2013 04:57

tussen "in principe" en wettelijk is er een groot verschil. En niemand heeft hier gezegd dat je verbrekingsvergoeding op basis van een voltijdse tewerkstelling krijgt. Wel dat je X maand loon kan eisen, maar dit kan perfect 6 maand een 4/5e tewerkstelling zijn.
wat bedoelt U dan met :
DAARNAAST kan er sprake zijn omwille van een ontslag wegens het nemen van tijdskrediet en moet er een extra vergoeding van 6 maand loon (opnieuw: 1/2e of 4/5e breuk) betaald worden indien er een ontslag is wegens tijdskrediet.
Maar me dunkt was dat niet de vraag van TS.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 29 apr 2013 08:00

ik zie niet hoe ik het duidelijker kan stellen dan ik het hier gezet heb: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 75#p253875" onclick="window.open(this.href);return false;

Jabo
Berichten: 96

#10 , 29 apr 2013 10:53

ben al meer dan een jaar in behandeling maar nooit afwezig geweest (hogebloeddruk , kronische hoofdpijnen , blokades over heel mijn lijf van de stress en de drukte op het werk ).
Dit is toch een uitstekende reden voor een doktersbezoek?!

Jabo

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”