Ontslag na invaliditeit wegens werkongeval

Mia123
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag na invaliditeit wegens werkongeval

#1 , 26 apr 2013 18:12

Beste,

Vandaag ontving een familielid van ons een aangetekend schrijven van zijn werkgever die luidde:
Hierbij delen wij u mee dat wij uw arbeidsovereenkomst verbreken op 25 april 2013.
De vergoeding verschuldigd ingevolge deze verbreking is gelijk aan het loon dat beantwoordt aan de duur van een opzegtermijn van 16 weken.
U dient alle zaken die eigendom zijn van het bedrijf af te geven aan de verantwoordelijken, zoniet zullen deze in rekening gebracht worden.
Wij vestigen uw aandacht op het feit dat u aan de leeftijds- en anciënniteitsvoorwaarden voldoet om outplacementbegeleiding te genieten. Zij zullen contact met U opnemen.
Detail: dit familielid werd op weg naar het werk aangereden door een auto (wat officieel werd erkend als arbeidsongeval) & is al sinds 1980 werkonbekwaam omwille van een zware mentale als fysische handicap als gevolg van dit werkongeval.

Kunnen ze hem zo maar zonder reden ontslaan, waarschijnlijk met als reden dat hij langer dan 6 maand 'ziek' is?

Graag jullie inzichten.

Indien er iets schort aan deze redenering of dit niet wettig is, zullen wij sowieso volgend advies gaan vragen bij een advocaat.
Laatst gewijzigd door Mia123 op 26 apr 2013 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mia123
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 26 apr 2013 18:18

Bij nader inzicht denk ik dat dit eerder onder 'arbeidsrecht' zal vallen. Iemand die dit misschien op de juiste plaats kan categoriseren?

Mijn excuses, maar ik ben nu eenmaal niet thuis in deze materies...

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 26 apr 2013 18:21

Ik vrees dat dit volkomen wettelijk is.

Het is nu wel zo dat er een aantal werkgevers aan het paniekeren zijn omdat het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden er dreigt aan te komen. Bijgevolg zijn ze vlug een aantal arbeiders NU aan het ontslagen omdat het hen binnen enkele weken mogelijk een veelvoud zou kosten ( een contracbreukvergoeding als bediende)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 apr 2013 08:04

slechts voor een (weliswaar groot) deel akkoord met je, jefke007: men had de arbeidsovereenkomst van die werknemer ook kunnen beëindigen wegens medische overmacht, dan was er geen sprake van een verbrekingsvergoeding.

Werkgever heeft dus niet voor de goedkoopste oplossing gekozen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”