Willekeurig ontslag ????

nigel
Topic Starter
Berichten: 7

Willekeurig ontslag ????

#1 , 26 apr 2013 16:17

Het volgende doet zich voor:

Mijn partner heeft dinsdag 23/04/2013 ontslag gekregen.
Zij is bediende en heeft een contract van onbepaalde duur. Inzake de procedures werden alle regels gevolgd. Tevens 15 maanden opzegtermijn en outplacement volgen.
Doch wij zijn van mening dat dit een willekeurig ontslag is.

ALs mondelinge reden kreeg zij te horen dat ze sinds 2008 tot nu +- 400 dagen ziek is geweest (gewettigd) waarin tevens ook een arbeidsongeval. Tevens melden ze dat ze al 46 jaar is en dat het er niet op zou beteren gezien de leeftijd.

Begin 2013 komt zij in het ziekenhuis terecht wegens ziekte en op 08-04-2013 begint ze terug te werken. Op 09-04-2013 wordt ze naar huis gestuurd omdat ze niet is goedgekeurd door de arbeidsgeneesheer. Ze blijft 2 weken thuis en er komt een nieuwe afspraak met de arbeidsgeneesheer op 22-04-2013. Dan valt de arbeidsgeneesheer uit de lucht gezien ze op 09-04-2012 wel zou zijn goedgekeurd zegt deze. Er zouden brieven en mails zijn verstuurd naar de personeelsdienst doch mijn dienstchef noch ikzelf hebben nooit iets ontvangen.
Wij voelen dat er hier iets niet klopt.

Op 23-04-2013 wordt ze na een werkdag apart geroepen en krijgt ze de mondelinge mededeling dat de samenwerking stopt.
Ik lees op verschillende site dat ontslag na veelvuldige ziekte niet kan ???

De vakbond ging eens luisteren naar de echte oorzaak van mijn ontslag maar meer gingen ze precies nog niet doen nu.
Wij vermoeden dat er meer aan de hand is dan alleen de afwezigheden.
Kan de arbeidsrechtbank dit als willekeurig ontslag zien ???

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 26 apr 2013 22:50

100% zeker dat dit niet als willekeurig ontslag zal beschouwd worden door de rechtbank, gezien dit artikel enkel telt voor arbeiders. Bedienden hebben een ander instrument: misbruik van ontslagrecht.

Ontslag wegens veelvuldige ziekte kan niet, ontslag wegens veelvuldige afwezigheid wordt normaal gezien wél getolerereerd. Ontslag wegens een bepaalde leeftijd mag NIET, dat is wettelijk evrboden.

Misbruik van ontslagrecht KAN hier het geval zijn, maar ik zou terughoudend zijn om op basis van deze info, zelfs met die miserie van de arbeidsgeneesheer, een proces te starten (ook is de vraag: wat is bewijsbaar). Meer info is nodig, te beginnen met wat er op de C4 staat of in de otnslagbrief vermeld staat als reden van ontslag.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 27 apr 2013 00:43

mijn partner ..... mijn ontslag?
Over wie gaat het nu?

Reclame

nigel
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 27 apr 2013 17:41

Bedankt voor je uitleg JPV.
We zullen idd best afwachten wat er in de C4 staat en zo veel mogelijk info verzamelen in de komende 15 dagen.

@franciscus: mijn partner haar ontslag. Had per ongeluk mijn ipv van haar gezet, is toch geen ramp zeker !!!!

nigel
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 28 apr 2013 15:04

15 maanden bedoel ik !!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”