Pesten op het werk / onrechtmatig ontslag ?

Super0072
Topic Starter
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

Pesten op het werk / onrechtmatig ontslag ?

#1 , 26 apr 2013 00:53

Beste,

ik ben al een tijdje stille meelezer, dus nu toch maar even registreren :)

Nu zit het zo: ik zit in mijn opzegperiode als arbeider, ontslag wegens economische redenen, bewakingssector (PC317 dacht ik). Ik zat inderdaad al met twee jaar economische werkloosheid, de ene maand 10 dagen, dan eens een maand zonder. Het is ook waar dat ons bedrijf meestal klanten in verdergelegen regio's tov mijn woonplaats heeft. Dus die "economische redenen", daar heb ik begrip voor.

Maar enkele zaken maken mij toch redelijk "ambetant":

- ik weet van één interimmer dat hij een van deze een vast contract ging krijgen (zegt hij zelf)

- van een andere interimmer weet ik dat hij momenteel op een post werkt van 40u/week, hij gaat ook een vast contract krijgen. Dit staat ergens op een papier dat ik per ongeluk heb gezien, dus dat is zeker

- op 24/04/2013 staat er een vacature open voor de provincie waarin ik woon (west-vlaanderen), terwijl mijn opzeg op 08/04 begon.

- voordelen/cadeaus voor anciënniteit 5 jaar krijg ik niet, of heb ik niet gekregen, alhoewel ik dit jaar wel aan 5 jaar anciënniteit zit. Het bedrijf antwoordt dat ik die niet krijg, aangezien dit nog maar pas in voege is, en dat dat wel in orde komt bij m'n anciënniteit van 10 jaar

- iemand met dezelfde situatie als ik, maar met een metershoge dossier van beroepsfouten mag blijven (slapen, alcohol nuttigen,...)

Mijn vraag is nu, kan ik hier nog iets aan doen, nu ik in m'n opzeg zit?

Het liefst van al zou ik hier financieel beter van willen worden, want terug-in-dienst-stelling zie ik niet zitten. Ik heb ook schrik dat ze, als ik dan terug in dienst zou komen, mij het leven zuur zouden maken op vlak van planning (alle weekends werken, werken op 2uur/3uur rijden van thuis uit,...).

Dus, kan ik nog enige kant op met de kennis die ik nu heb?

Dank bij voorbaat,


Edit: Oh ja, tijdens mijn opzeg, sturen ze mij wel een keer naar Brussel of Antwerpen. In die regio's zijn ook vacatures open

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2013 09:00

voor misbruik van het ontslagrecht is theoretisch een schadevergoeding mogelijk maar de kans dat je dat hiervoor gaat halen is verwaarloosbaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis
Berichten: 8840

#3 , 26 apr 2013 09:53

en zou dit ook te maken kunnen hebben met het feit dat de opzegregelingen van arbeiders binnenkort gelijkggeschakeld wordt met die van bediendes waardoor het duurder wordt voor de werkgever?
De media hebben al gewaarschuwd dat voor 1 juli verschillende bedrijven arbeiders snelsnel zullen ontslaan zodat ze die meerkost al niet hebben. Ontslagen die anders misschien maar volgend jaar of zelfs later zouden vallen. In de plaats jongere werkkrachten die minder kosten....
Ik zou vakbond verwittigen. Zeker het feit dat die gelijkaardige vacatures opengesteld worden kan aangekaart worden.
Als je toch akkoord kan gaan met het ontslag: laat gerust weten dat je weet dat het allemaal niet echt juist zit en dat de vakbond op de hoogte is.
Maar dat je je 5jarige ancienniteit verrekend wil zien :-)

Reclame

Super0072
Topic Starter
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2013 20:02

Ach ja, die ancienniteit, 't gaat over onnozelheden zoals een pin met het logo van de firma cadeau en zo...Het gaat mij niet persé voor die kleine zaken, maar het helpt wel bij het beeld van "geviseerd" worden...

De délégés zijn op de hoogte, dank zij hun heb ik die info...volgende week, na m'n reeks nachtshiften een keer bellen naar de regio-centrale, zie...Ik zit nu wel tussen twee vuren, ze kunnen mij nog een c4 meegeven met slechte redenen

En eylis, dit zou misschien kunnen. Ik weet dat een paar probleemgevallen toch hun ontslag hebben gekregen, op staande voet, waardoor er nu wss onderbemanning gaat komen op één van de poster waar ik sta.

Super0072
Topic Starter
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2013 17:12

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.as ... utoAncher5" onclick="window.open(this.href);return false;

hmm, dit zou een houvast kunnen zijn, maar dan is de vraag natuurlijk, hoe interpreteert men "dezelfde functie".

Ik werk op post 1, 2 en 3, ik word omwille van economische redenen ontslagen, en een paar weken later neemt men iemand in dienst op post 4,5,6. Hij doet dan dezelfde job, heeft dezelfde functieomschrijving, maar op een andere post/bij een andere klant.

Nu die link is niet helemaal correct meer qua opzegtermijn, dus wie weet...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 apr 2013 19:31

is een moeilijke discussie. Als het werk identiek is qua taken, lijkt me dat een andere post niet als een andere job beschouwd kan worden.

Super0072
Topic Starter
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2013 09:28

Dacht ik ook, dat dit wat moeilijk lag...ach, ik vermoed, gewoon zwijgen, en betere oorden als daar opzoeken, dan maar...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 apr 2013 09:40

na je laatste werkdag kan je nog altijd een proces starten, kosteloos via je vakbond

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”