ontslag dringende reden tijdens opzeg?

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

ontslag dringende reden tijdens opzeg?

#1 , 23 apr 2013 15:03

Beste forumleden,

Ik vroeg mij af of een werkgever tijdens de opzeg met vrijstelling van prestaties iemand later nog kan ontslaan met dringende reden.

Hij wilt dit namelijk proberen als ik niet akkoord zal gaan met "een minnelijke schikking", waarin hij belachelijke voorwaarden stelt, die volledig indruisen tegen de wetgeving.

Mijn opzeg zou ingaan op 1 mei, maar heb tot nu nog geen aangetekend schrijven ontvangen. Volgens de vakbond moet ik eerst die brief hebben, alvorens er sprake kan zijn van eventuele onderhandelingen naderhand.

De brief moet van Nederland komen, aangezien ik voor een Nederlands bedrijf werk.

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 apr 2013 19:50

Gaat het over een tewerkstelling met een arbeidsovereenkomst naar Nederlands of Belgicsh recht?

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 24 apr 2013 11:42

Belgisch recht, heb vandaag trouwens mijn ontslagbrief ontvangen (aangetekend) met een opzeggingstermijn van 6 maanden terwijl ik volgens de formule Claeys recht heb op 8 maanden.

Werkgever heeft me mondeling al laten weten dat ik vrijgesteld word van prestaties, maar onder zijn voorwaarden...Enkel, die wil hij mij schriftelijk niet ter kennis geven ondanks ik gezegd heb dat we enkel verder kunnen onderhandelen als hij eerst deze voorwaarden op papier zet. Anders kan de vakbond ook niks doen en dat weet mijn werkgever maar al te goed.

Ik neem dus aan dat ik donderdag 2 mei gewoon ga werken als hij niet eerst over de brug komt met iets concreet?

Reclame

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#4 , 24 apr 2013 19:28

Ik heb nog een belangrijke vraag:

Vandaag had ik mijn collega aan de telefoon, die me vertelde dat ze de opdracht heeft gekregen van de werkgever om mij de toegang tot het pand waar we werken te ontzeggen.
Het is zo dat ik geen sleutel meer heb, daar ik voor mijn vakantie een maand arbeidsongeschikt was en bijgevolg de sleutel moest afgeven. (ben nog in vakantie tot 30 april)
Nu weet mijn collega al dat ik me sowieso zal aanbieden op 2 mei en ze zal bij mijn aankomst de werkgever hiervan op de hoogte stellen om zelf niet in de problemen te geraken. (wat ik volledig begrijp) Uiteraard zal de werkgever weigeren om mij te laten werken.

Nu is mijn vraag:
als ik 2 getuigen meeneem, die kunnen bevestigen dat ik daar aanwezig was, én mijn werkgever heeft op die moment mijn collega aan de lijn om haar de opdracht te geven mij de toegang te ontzeggen, is dit dan voldoende om de werkgever contractbreuk aan te smeren of moet hij die weigering via email bevestigen?

Hopelijk was ik duidelijk genoeg, alvast bedankt voor jullie advies!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 apr 2013 19:49

effectief gewoon gaan werken. Weigert de werkgever je werk te voorzien, dan bel je best een deurwaarder op om dat vast te laten stellen. Je neemt ook direct contact op met je vakbond.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#6 , 24 apr 2013 20:49

ok, en zijn die 2 getuigen ook voldoende zonder deurwaarder? dit om kosten te besparen ;-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 24 apr 2013 21:22

dan doe je het beter eerst met een aangetekende zending met de vraag naar werk en pas dan de vaststelling.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 24 apr 2013 21:26

ok bedankt voor de info JPV!

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#9 , 25 apr 2013 22:15

ik wil hierbij nog even een onbeantwoorde vraag herhalen die ik eerder al heb gesteld en waarschijnlijk uit het oog verloren is:

MAG/KAN de werkgever ontslag met dringende reden inroepen tijdens de opzegperiode met vrijstelling van prestaties?

alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 apr 2013 22:19

hij kan & mag dat, maar zal hard moeten zoeken naar een reden die door een rechtbank aanvaard zal worden als dringende reden. Als je bvb tijdens de vrijstelling van prestaties je werkgever express aanrijdt, zal hij dat wel kunnen (mits de juiste vormvoorwaarden te volgen). Maar als je niet meer werkt, zijn er weinig mogelijkheden om een zware fout te maken die de samenwerking onmiddellijk (quasi) onmogelijk maakt.

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#11 , 25 apr 2013 23:55

Dat dacht ik ook wel maar wilde even zeker zijn, thanks

Wat die aanrijding betreft, breng je me wel op ideeën ;-)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 apr 2013 00:29

ok, en zijn die 2 getuigen ook voldoende zonder deurwaarder? dit om kosten te besparen ;-)
gesprek opnemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#13 , 26 apr 2013 03:43

@ de reden, heb ik ook al aan gedacht maar dat wordt moeilijk aangezien het met de telefoon van mijn collega gebeurt.
Die gaat natuurlijk niet willen meewerken uit schrik voor medeplichtigheid.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 apr 2013 09:15

@ de reden, heb ik ook al aan gedacht maar dat wordt moeilijk aangezien het met de telefoon van mijn collega gebeurt.
Die gaat natuurlijk niet willen meewerken uit schrik voor medeplichtigheid.
das raar , u kan zich wel aanbieden met 2 getuigen maar niet met een dictafoon op zak , nota bene 2 getuigen die daar niks te zoeken hebben
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

flowerdrift
Topic Starter
Berichten: 49

#15 , 26 apr 2013 16:13

Heb vandaag een dading per mail ontvangen, weliswaar nog niet ondertekend door de werkgever. Hij gaat ervan uit dat ik hier zomaar mee akkoord ga.

Kan ik deze reeds doorsturen naar iemand hier die op de hoogte is van zulke "overeenkomsten"? Mail is reeds doorgestuurd naar de vakbond maar zij kunnen die ten vroegste pas maandag lezen.

Aan de hand van de tips & info van deze persoon kan ik mij zo van 't weekend al voorbereiden.

Alvast bedankt voor de hulp!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”