Welk statuut

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Welk statuut

#1 , 20 apr 2013 09:48

Ik had hierover laatst een discussie met wat vrienden, maar niemand wist het eigenlijk. Stel dat je direct na je studies start in loondienst, maar na 2 jaar is er geen werk meer voor je in die functie en moet je op zoek naar een andere job. Maar in plaats van een nieuwe job te zoeken, wil je liever een 'pauze' inlassen van bijvoorbeeld 6 maanden om de wereld rond te reizen. Je bent jong en avontuurlijk, je woont nog thuis, geen vaste kosten, niets om naar om te kijken, een volgens mij toch voorkomend scenario. Wat moet je dan doen om in orde te zijn met alles? In principe zou je uitkeringen kunnen aanvragen, maar je gaat niet actief op zoek naar een job dus dat is niet correct en vragen om problemen. Je gaat dus 6 maanden niet op zoek naar een job, je vraagt geen uitkeringen aan, maar hoe zit het dan met de VDAB, sociale bijdragen, mutualiteitsbijdragen, ... (wie weet wat vergeet ik nog) die je moet leveren? Je kan toch niet zo maar 6 maanden 'verdwijnen'? Hoe breng je zoiets in orde? Wat ben je op dat moment (statuut)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#2 , 21 apr 2013 12:26

Niemand? :D

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 22 apr 2013 12:44

Je wandelt bij de VDAB binnen met jouw C4, je zegt "bon, ik heb geen zin om te werken voor 6 maand, ik ga op wereldreis". De persoon van de VDAB zegt wat je al dan niet moet doen, en na 6 maanden ga je terug bij deze persoon en zeg je "hallo, ik heb genoten van mijn wereldreis en heb nu terug zin om te werken".
Mutualiteitsbijdragen blijf je jaarlijks storten, deze zijn iets van een 25 euro?
Sociale bijdragen waarop? Je hebt namelijk geen inkomen...

Reclame

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 22 apr 2013 18:18

Bedankt Xastheron. Dan zal het een roddel geweest zijn die wij gehoord hadden. Tegen ons was gezegd dat je sowieso bijdragen zou moeten leveren aan de 'maatschappij', of je nu een inkomen had of niet. De roddelaar kon natuurlijk niet zeggen hoeveel, want het fijne wist hij zelf natuurlijk ook niet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2013 05:59

Bedankt Xastheron. Dan zal het een roddel geweest zijn die wij gehoord hadden. Tegen ons was gezegd dat je sowieso bijdragen zou moeten leveren aan de 'maatschappij', of je nu een inkomen had of niet. De roddelaar kon natuurlijk niet zeggen hoeveel, want het fijne wist hij zelf natuurlijk ook niet.
vrijwillige verzaking ,

ook is aangeraden als je naar het buitenland gaat 6 maanden -1 dag om met één en ander in orde te blijven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”