inkorten opzegtermijn mogelijk?

Marte
Topic Starter
Berichten: 1

inkorten opzegtermijn mogelijk?

#1 , 17 apr 2013 12:56

Ik ben een dikke 2 maanden geleden ontslagen en ben nu bijna op het einde van de opzegtermijn (nog 3 weken moet ik werken).
Is er mogelijkheid om de opzegtermijn te verkorten bij ontslag?

Mijn huidige verstandhouding met mijn baas is zo slecht dat de personeelsdienst me voorstelt om de laatste week onbetaald verlof te nemen omdat mijn bazin het toch nooit zal toestaan om me zonder prestaties vroeger te laten stoppen.
Op zich is dit financieel geen probleem voor mij, maar krijg ik dan mijn werkloosheidsuitkering nog?
Dat is voor mij wel belangrijk want met de huidige economische situatie heb ik nog geen nieuw werk gevonden...

Alvast bedankt voor de tips.

Marte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
synergy
Berichten: 9

#2 , 18 apr 2013 23:18

Ik ken vrij veel van arbeidsrecht, maar dit is toch wel een heel speciaal geval. Ik kan dus enkel zeggen: kijk er goed mee uit. Een beetje vreemd ook dat ze je voorstellen van enkel de laatste week onbetaald verlof te nemen, en de 2 resterende weken dan?

Het enige wat je kan doen is discreet je werk iets minder goed doen, als tegenzet op de handelingen van je bazin. Maar je mag hier dus wel geen ruchtbaarheid aan geven, want dat kan zich tegen jou keren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 apr 2013 08:51

je bazin zal het nooit otestaan om je zonder prestaties vroeger te laten stoppen, maar ze zal je wel onbetaald verlof toestaan?

Niet doen, tenzij je dit op papier krijgt, riskeer je een ontslag (eventueel om dringende reden) wegens werkverlating (dus geen recht op wlh) én eventueel nog een schadevergoeding te moeten betalen.

Verkorting van opzeg is enkel mogelijk indien je zelf ontslag neemt (en dus geen recht hebt op wlh), je kan natuurlijk wel sollicitatieverlof nemen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 apr 2013 09:01

Zie : art.17,1° Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978 en http://www.jobat.be/nl/artikels/is-onbe ... een-recht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”