ruchtbaarheid

JPD
Topic Starter
Berichten: 33

ruchtbaarheid

#1 , 12 apr 2013 20:43

Ik zit hier enigzins verbijsterd naar een e-mail te kijken waarin een werkgever een bediende die in proefperiode zit ontslaat, overigens dan nog zonder een opzegtermijn te vermelden. De e-mail is niet alleen naar de betrokkene gestuurd, maar naar zowat het hele bedrijf. Ik zit me af te vragen hoeveel wetsartikels de werkgever daarmee overtreedt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 12 apr 2013 21:33

Om te beletten dat men betrokkene nog binnenlaat misschien?

JPD
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 12 apr 2013 21:54

Neen, hoor. Is niet onslagen om dringende redenen, en wordt nog verwacht te komen werken een paar dagen in zijn proefperiode.

De reden waarom hij wordt ontslaan is dat hij weigert (kort) te werken op een dag waarop hij verlof had genomen, verlof dat overiges vooraf goedgekeurd was. De werknemer heeft een gegronde reden om die dag verlof te nemen, maar weigert die kenbaar te maken aan de werkgever.

Het verplicht kort te werken op die dag moet mijn inziens eerder aanzien worden als gepest van de werkgever omdat er geen enkele goede reden is waarom de betreffende afspraak niet een dag vroeger of later kan gebeuren. Ik vermoed dat de werkgever het bedrijf opzettelijk willen laten crashen. Ik vermoed dat hij mij trouwens als volgende in het vizier zal nemen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 12 apr 2013 22:03

Vakbond eens in kennis stellen.
Als men vakantie heeft kan men niet werken.

Staat een en ander op papier en met de reden?

JPD
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 12 apr 2013 22:30

Ja. Op electronisch papier, als je begrijpt wat ik bedoel.

Denk dat er al contact is geweest met vakbond door betrokkene. Is KMO, dus geen vakbondsvertegenwoordiging in bedrijf.

Het probleem voor mezelf zal zijn dat ik een viertal weekdagen per jaar op lang vooraf gekende tijdstrippen, elk jaar, niet kan werken. Tot nu toe is dat nooit een probleem geweest om precies op die dagen verlof te nemen, maar ik vermoed dat mijn verlofaanvraag voor één ervan, door mijn werkgever uit geldingsdrang wel eens beantwoord zou kunnen worden om die op een willekeurig andere dag te gaan nemen, wat ik uiteraard niet kan. En ik ga niet willen veranderen omdat ik niet kan.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 apr 2013 09:30

die mail kan gebruikt worden om een ontslag om willekeurige reden te bepleiten.

JPD
Topic Starter
Berichten: 33

#7 , 17 apr 2013 13:53

Ook wanneer iemand in een proefperiode zit?

En overigens, de betreffende werknemer was reeds in het verleden in hetzelfde bedrijf tewerkgesteld voor vrijwel dezelfde functie. Ik vraag mij af of een proefperiode van drie maand in dergelijk geval wel mag overeengekomen worden in het arbeidscontract? Een proefperiode heeft immers toch als doel om te evalueren of werknemer en werkgever elkaar geschikt bevinden voor het uitvoeren van de betreffende taak?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”