Nieuwe functie aangeboden - zelf ontslag nemen

dorfke
Topic Starter
Berichten: 1

Nieuwe functie aangeboden - zelf ontslag nemen

#1 , 11 apr 2013 16:20

Even een situatieschets:

Bedrijf in restructurering, +50 mensen ontslagen en mij een nieuwe fucntie aangeboden (zelfde salaris voorwaarden).

Ik wil deze functie niet uitvoeren aangezien ik van mening ben dat dit toch wel substantieel anders is dan mijn vorige functie (die niet meer bestaat). Ze zeggen mij dat ik dan maar zelf mijn conclusie moet trekken en zelf moet vertrekken. Ik heb ook al aangegeven dat ik dit zal doen (nog niets officieels) maar vraag mij toch af of ik geen recht heb op vetrekpremie. Bepaalde mensen hebben bij het aanbod van een nieuwe functie wel de keuze gekregen om dit te aanvaarden of om dit te weigeren en voor een pakket te kiezen. Bij mij echter niet.

Ik begrijp dat ze helemaal niet happig zijn om nog extra mensen uit te betalen maar als ik ervan overtuigd ben dat mijn functei qua inhoud substantieels verschilt van hiervoor, kan ik dan aanspraak maken op een vergoeding.

Ik heb ondertussen een aanbod gekregen om ergens anders te werken maar weet dus niet of ik al ontslag moet nemen of niet (aangezin ik dan waarschijnlijk elke mogelijke aansprakelijkheid op een pakket verlies). Aangezien ik echt wel weg wil, weet ik niet goed wat te doen. Wil dit nieuwe aanbod ook niet laten schieten, maar ik vind het eigenlijk ook niet kunnen dat ik weggejaagd wordt bij mijn huidige werkgever

Vakbond zegt dat ze niets meer kunnen doen aangezien ik al officieus heb aangegevn dat ik wil vertrekken.

Iemand advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2013 02:17


Iemand advies?
dat je moet opletten je wil te uiten de arbeidsovereenkomst te willen beeindigen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 12 apr 2013 07:50

Zij moeten u het werk laten doen dat u in contract staat. Dat uw functie niet meer zal bestaan, is uw probleem niet, en u kan dus niet verplicht worden om ontslag te nemen.

Reclame

sylvain12
Berichten: 38

#4 , 12 apr 2013 11:33

Zij moeten u het werk laten doen dat u in contract staat. Dat uw functie niet meer zal bestaan, is uw probleem niet, en u kan dus niet verplicht worden om ontslag te nemen.

Dat is niet noodzakelijk zo. Zo staat er in mijn contract dat ik bereid moet zijn om alle werk waar ik intellectueel en fysiek toe in staat ben uit te voeren. Los van het werk waarvoor ik ben aangenomen. Heb ik ook al meerdere malen moeten doen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2013 12:06


Zij moeten u het werk laten doen dat u in contract staat. Dat uw functie niet meer zal bestaan, is uw probleem niet, en u kan dus niet verplicht worden om ontslag te nemen.
In de meeste arbeidsovereenkomsten staat de omschrijving van je werk niet in, je bent arbeider of bediende voor onbepaalde duur, of met bepaalde duur of voor een bepaalde taak!!
Ik lees hier dikwijls "wat staat er in je contract" de meeste contracten buiten de grote firma's zijn standaard die zij van hun Sociale- en loonadministratie krijgen, en daar staat zelden de omschrijving van de taak in.

Meestal is enkel soort van contract bediende of arbeider, het loon, de uren van werken, proefperiode en ontslag regels, kan aangevuld worden bij speciale beroepen(horeca en winkelpersoneel, enz) wanneer de vakantie genomen wordt.

Voor hoger opgeleiden zal de omschrijving er wel instaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 apr 2013 14:59

Zij moeten u het werk laten doen dat u in contract staat. Dat uw functie niet meer zal bestaan, is uw probleem niet, en u kan dus niet verplicht worden om ontslag te nemen.

Dat is niet noodzakelijk zo. Zo staat er in mijn contract dat ik bereid moet zijn om alle werk waar ik intellectueel en fysiek toe in staat ben uit te voeren. Los van het werk waarvoor ik ben aangenomen. Heb ik ook al meerdere malen moeten doen.
is een omschrijving die te ruim is om zomaar van enige tel te zijn, het maakt natuurlijk wel indruk op een mens. Indien men dit zou plaatsen in een contract van een directeur, kan men hem écht niet plots kuiswerk laten verrichten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”