examen bij de gemeente

janopdebeek
Topic Starter
Berichten: 1

examen bij de gemeente

#1 , 09 apr 2013 15:35

hallo, graag uw mening. Eind 2012 deed ik mee met een examen bij de gemeente. Na een schriftelijk examen waren 3 kandidaten uitgenodigd voor het mondeling examen. Bij deze 3 kandidaten was er ook een man die deze job reeds 6 maanden uitbeoefende in deze gemeente. Naast het feit dat hij reeds ervaring heeft in deze materie, was hij volgens mij ook bevooroordeeld door bepaalde vragen in het examen.
In dit examen was er namelijk een studycase waarvan het onderwerp binnenkort uitgevoerd zal worden door de gemeente. Het lijkt me dus ook zeer aannemelijk dat dit dossier behandeld is geworden door de man die deze job uitbeoefende.
Ik ga ermee akkoord dat iemand die deze job reeds doet, een serieus voordeel heeft maar door vragen te stellen over lokale dossiers hebben ze deze man wel echt geholpen. Ik begrijp niet waarom de studycase niet handelde over een dossier uit een andere gemeente. Nu moest deze man gewoon de realiteit uit de doeken doen terwijl wij ons moesten inleven in een dossier die we niet kenden. En dit voor een jury die bestond uit 3 mensen waarmee deze man heeft gewerkt. Wat is jullie mening hierover ? Ik ben geen slechte verliezer maar ik heb het gevoel bedrogen te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gasttongeren
Berichten: 51

#2 , 10 apr 2013 14:50

Ik weet niet hoe dat in andere gemeenten zit maar voor mij klinkt dit heel "normaal" hoe oneerlijk het ook mag zijn. Bij ons (in Tongeren dus) is het altijd al vooraf geweten wie de job zal krijgen en wordt er enkel pro forma een examen uitgeschreven om in orde te zijn met de wet. Wat die "wet" dan juist voorschrijft weet ik ook niet maar volgens mij moet je naar de Raad van State om in zulke geschillen je gelijk te halen en dat is voor de meesten de moeite niet waard.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 10 apr 2013 15:06

Als je kan aantonen dat de selectie oneerlijk is gebeurt, kan je de beslissing bij de raad van state laten vernietigen. Maar weet wel dat dit zeer moeilijk is.

En toch even de vergelijking met "de privé": als men daar iemand wil bevorderen of vast aannemen kan dit, bij de overheid niet. Daar moet er altijd een vergelijkend examen zijn. Dat men dit omzeilt door het examen zo op te stellen dat de gewenste kandidaat dit doet is natuurlijk niet correct, maar weinig aan te doen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”