Getuigschrift goed gedrag en zeden

Lucla
Topic Starter
Berichten: 2

Getuigschrift goed gedrag en zeden

#1 , 08 apr 2013 23:21

Hallo,

Een 5-tal jaar geleden heb ik een strafrechtelijke veroordeling opgelopen. De feiten waren naar mijns inziens niet bijzonder ernstig, hoewel ik toch zeer zwaar ben aangepakt door het gerecht. Maar goed, het is nu eenmaal zo.

Na mijn veroordeling ben ik in een zwart gat beland. Ik was radeloos omdat mijn volledige toekomst in mijn ogen verknald was. Nu heb ik eindelijk besloten om mijn leven terug in handen te nemen en ben begonnen aan een lerarenopleiding. Ik ben er zopas achter gekomen dat ik een uittreksel van mijn strafregister (=bewijs van goed gedrag en zeden) model 2 nodig heb om in het onderwijs te kunnen stappen.

Op deze webpagina ...

http://www.mensenrecht.be/node/1651

... staat vermeld dat ik eerherstel kan aanvragen bij de procureur des konings.

Mijn vragen:

Hoe doe ik dat praktisch gezien precies, dat eerherstel aanvragen?

Enig idee of me dat iets kost, die aanvraag? Dit is natuurlijk veel minder belangrijk, maar ik heb gewoon echt geen geld. Ik zou met moeite 10 euro kunnen betalen.

Enig idee wat de kans is dat iemand eerherstel krijgt? Eerherstel krijgen is mijn enige kans.

Alvast bedankt

PS: Ik weet zeker dat ik een goede leraar zou zijn en ik vind het oneerlijk dat een fout uit het verleden iemands leven zo overhoop kan gooien en alle pogingen om de draad weer op te pikken zo kan bemoeilijken. Volgens mij is dat bewijs van goed gedrag en zeden zo ouderwets en contraproductief als het maar kan zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2013 07:22

Model 2 is ook voor het omgaan met kinderen, als je veroordelingen niet van deze aart is zal je geen problemen hebben, voor sommige beroepen is model 1 + model 2 verplicht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lucla
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 apr 2013 22:27

Alvast bedankt voor uw reactie

Ik weet dat voor het beroep leerkracht secundair onderwijs model 2 van toepassing is.

Het bewijs van goed gedrag en zeden is een vereiste om te mogen les geven.

Maandag ga ik naar het gemeentehuis om te zien wat er nu precies op staat.

Als ik dit niet kan "resetten" zijn mijn kansen om aan de bak te komen nul, ben ik voor niets aan een opleiding bezig en weet ik aan geen kanten hoe het verder moet.

Kan iemand me een antwoord geven op de vraag:

Hoe doe ik dat praktisch gezien precies, dat eerherstel aanvragen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 12 apr 2013 22:31

Tot wat bent u veroordeeld?
Tot één jaar of tot 3 jaar of 5 jaar??
maakt vb wel een verschil

Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138442.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”