Ontslagen: wat met vakantiedagen?

Esmaj
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslagen: wat met vakantiedagen?

#1 , 08 apr 2013 11:23

Ik ben sinds 1 april in mijn opzegtermijn (uitbetaald-hoef niet te gaan). Ik heb dit jaar nog geen vakantie genomen.

Als je van werkgever verandert neem je die 20 dagen mee naar de nieuwe werkgever dacht ik. Is dat na ontslag ook zo of betalen ze die helemaal uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Berichten: 1206

#2 , 08 apr 2013 13:23

Beiden eigenlijk. :-)

Je oude werkgever dient je het loon te geven voor je vakantiedagen. Je nieuwe werkgever kan dan :

- Je verlof voor de dagen waar je recht op had niet uitbetalen, tenslotte heeft werkgever Y die al betaald.
- Je vragen het vakantiegeld door te storten, waarna hij je - zoals vanouds - ook betaald wordt voor die vakantiedagen.

Ik heb tot op heden alleen maar het 1ste geval gekend, van sommigen heb ik echter de 2de mogelijkheid vernomen.

Esmaj
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 08 apr 2013 18:15

Maar ik kan in principe bij een nieuwe werkgever die 20 dagen vakantie nog nemen? Mijn man beweert namelijk dat ik geen verlof ga hebben, terwijl ik tot nu toe toch steeds voltijds gewerkt heb.

Momenteel heb ik nog niets nieuw, maar ik hoop het toch snel te vinden...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 apr 2013 19:23

je blijft idd recht hebben op het nemen van je 20 dagen vakantie.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 08 apr 2013 23:13

Zoals JPV zegt. Het recht op dat verlof blijf je hebben, of je voor die dagen ook uitbetaald wordt hangt af van wat je nieuwe werkgever doet.

1 van mijn ex-werkgevers heeft indertijd bijvoorbeeld het geld in mindering gebracht gedurende de maanden juli & augustus. 2x een kleine 600 €.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”