ontslag tijdens proeftijd bij goed functioneren?

Gies
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag tijdens proeftijd bij goed functioneren?

#1 , 03 apr 2013 23:09

Wij zijn verhuisd vanuit Nederland. Mijn man heeft op 1 januari 2013 een baan gevonden bij een bedrijf. Hij heeft een bediende statuut. Hij heeft een contract getekend met een proeftijd van 12 maanden.

Alles leek prima te gaan. om de zoveel tijd gesprekken met zijn manager. Die leek tevreden. Af en toe wat opmerkingen. Het laatste gesprek voor de Pasen verliep goed, manager was tevreden over zijn werk. Nu wordt hij vandaag in de late namiddag plotseling gebeld door personeelszaken. Morgenvroeg vindt er een gesprek plaats met zijn manager en een hogere manager een evaluatiegesprek over zijn functioneren. Eerst deed personeelzaken of dit normaal was, na drie maanden in dienst. Maar het werd een formeel gesprek, zei personeelszaken, en hij mocht iemand van de vakbond meenemen. En vervolgens werd gezegd dat mogelijk zijn ontslag ter sprake zou komen.

Mijn man is stomverbaasd en bang om zijn baan te verliezen:

Hij heeft om de zoveel tijd gesprek gehad met zijn manager sinds 1 janauri, net zoals alle collega's. Ze had wel eens wat opmerkingen, maar gaf de indruk dat hij goed zijn werk deed. En zeker de laatste zes weken had ze geen opmerkingen over zijn werk.

Mag hij nu plotseling ontslagen worden, terwijl hem nooit is verteld door zijn manager dat hij slecht functioneerde of dat er zorgen waren over zijn functioneren of dat er ontslag dreigde?

Had de manager niet moeten zeggen dat dit gesprek zou komen en dat de manager zorgen had over het functioneren?

Wat is juridisch nu de situatie? Wat kan mijn man nu doen? Wat zijn zijn rechten. Ik kan alleen vinden dat de werkgever tijdens een proeftijd kan ontslaan met een opzegtermijn van 7 dagen. Moeten we vrezen voor zijn ontslag, omdat het gaat om een formeel gesprek?

Alvast bedankt

Gies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 apr 2013 15:01

In België bestaat er niet zoiets als een ontslagverbod, je man kan dus altijd ontslagen worden.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 apr 2013 15:05

en binnen de proeftijd kan dat ook zonder veel omhaal.

Reclame

Gies
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 05 apr 2013 13:53

Ook in Nederland bestaat geen ontslagverbod :). Hoogstens in zeer uitzonderlijke gevallen in geval van ziekte of zwangerschap.

Maar dat je ontslagen kan worden zover veel omhaal, dat is ons inmiddels duidelijk geworden.

Blijkbaar hoeft je chef je ook niet te informeren gedurende je proeftijd dat hij of zij vindt dat je onvoldoende functioneert. Integendeel, de chef kan je blijkbaar complimenten geven over je werk en nooit iets zeggen over voldoende functioneren. En vervolgens achter je rug om aan een hogere manager iets totaals anders rapporteren. Vervolgens wordt je bij de hogere manager geroepen. De hogere manager ontzegt je het recht m iemand van de vakbond te raadplegen of bij je te hebben. Vervolgens zegt de hogere manager op basis van rapportages van je eigen chef, dat je onvoldoende functioneert en zet je binnen een paar uur op straat. Hij krijgt volgende week nog betaald, dat is volgens de regels zo, begrijp ik.

En ik begrijp dat de procedure die door dit bedrijf is gevolgd juridisch helemaal volgens de regels is?





I

eylis
Berichten: 8840

#5 , 05 apr 2013 14:04

precies omdat het binnen de proeftijdprocedure is kan het contract snel opgezegd worden. Maar als het een troost kan zijn: vermoedelijk is de grond van de zaak niet dat je man niet goed functioneerde. Vermoedelijk had het bedrijf een medewerker nodig waarvan men vooraf niet kon inschatten of dit in de toekomst (gezien het beschikbare budget en workload) nodig zou zijn voor een permanente bezetting. Men durft nogal eens een lange proeftijd in te lassen (12 maanden is wel bizar lang..) waardoor men dan toch lange tijd iemand in dienst heeft die jobtrouw is (geen interimcontract)
Ik zou zelf nooit akkoord geweest zijn met een proeftijd van 12 maanden. Daar kon je al onraad ruiken.

Gies
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 05 apr 2013 17:07

Dank Eylis, we hadden ook al het vermoeden dat zijn ontslag een andere oorzaak had. Hij is aangenomen als bediende bij een groot Belgisch bedrijf en we hadden opgezocht dat de wettelijke proeftijd in Belgie hier 6-12 maanden kon bedragen. Dus we roken geen onraad. We komen uit Nederland en daar is de maximale wettelijke proeftijd in alle gevallen twee maanden.

Maar goed weer wat geleerd zullen we maar zeggen. Volgende keer gaat mijn man hier niet meer met akkoord!

eylis
Berichten: 8840

#7 , 11 apr 2013 12:20

nog een tip Gies: als je man een andere job zoekt: hij moet inderdeed niet instemmen met een proefperiode van meer dan 3 maanden als je al wat ervaring en maturitieit hebt in je vakgebied. 6 maanden en meer is echt voor piepjonge absolute beginners.
Dus als dat weer voorgesteld wordt, vraag dan meteen waarom zo'n lange proefperiode gezien je Curriculum.

Xastheron
Berichten: 719

#8 , 25 apr 2013 14:08

12 maanden proefperiode is, onder PC 218 tenminste, enkel toegestaan voor lonen >37.721 euro per jaar. http://www.ssn.be/default.asp?POPUP=106" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”