Extra maand blijven na gepresteerde opzegtermijn

Pinocheckio
Topic Starter
Berichten: 2

Extra maand blijven na gepresteerde opzegtermijn

#1 , 28 mar 2013 16:41

Heb me bij deze geregistreerd om het volgende dringende probleem voor te leggen:

Eind december heb ik mijn ontslag gekregen. De opzegtermijn ging 1 januari in en loopt dus 31 maart af.
Ik ben dus al 3 maand van het idee dat morgen mijn laatste dag is
Deze 3 maanden waren voor mij een totale tijdsverspilling en heb me elke dag naar het werk moeten sleuren.
Ik moest alleen aan een bureau gaan zitten en werd meestal genegeerd.
Voor alle duidelijkheid: het moment dat ik hier weg ben, ben ik een gelukkig man!!

Toen mijn teamleider deze middag naar huis vertrok vroeg ik of hij morgen op kantoor zou zijn, want het is tenslotte mijn laatste werkdag.
Hij kwam volledig uit de lucht vallen en zei dat ik hier toch nog tot eind april moest blijven.

Na telefonisch contact met de baas gaf die mij gelijk, maar vroeg of ik het toch zie zitten om een maand langer te blijven.
Er is namelijk geen opvolger en al de kennis zou ik nog moeten delen met mijn collega's.
Ik werk namelijk in een klein hoogtechnologisch bedrijf, waar specifieke kennis enorm belangrijk is. Ik ben verantwoordelijk voor verschillende taken binnen een project waar anderen geen ervaring mee hebben.

Als "geste" zou ik 3 weken effectief moeten presteren en een maand betaald worden. Wat ik trouwens wel heel mager vind, als ik bedenk dat ze heel wat meer schade zullen oplopen door de kennis die er plots niet is. Er zijn verschillende, lopende projecten die wel eens uitgesteld kunnen worden hierdoor. Als er daar boeteclausules aan vasthangen kost hen dat een paar maand-, misschien wel jaarlonen.

Ik sta hier uiteraard helemaal niet om te springen. Het enige wat me hier een extra maand kan houden is een belachelijk hoge vergoeding...

Kortom: Kan deze opzeg zomaar verlengd worden? Of moet ik een nieuw contract krijgen? Kan ik zomaar een hoog loon vragen? Of moet ik hier zo snel mogelijk weglopen en ze zelf hun problemen laten oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mar 2013 23:13

opzeg kan niet zomaar verlengd worden. Werk je 1 dag langer dan de opzeg die voorzien is, dan wordt je ontslag als "niet gegeven" gezien en moeten ze je terug ontslaan met opzeg of verbrekingsvergeoding. Je contract loopt dan (in de praktijk) gewoon door, aan dezelfde voorwaarden. Jij moet ook je opzeg geven alsof je jaren in dienst was.

Je kan natuurlijk dit weigeren en over een hoger loon onderhandelen en dan een nieuw, geschreven, contract opmaken.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 28 mar 2013 23:19

Opletten ook met de RVA als je blijft werken en dan na een maand stopt zonder documenten.
Want dan bent u het die contract verbreekt.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2013 23:24

als je besluit niet op het aanbod in te gaan en 31 maart is je laatste dag van de opzeggingstermijn , als paasmaandag(1 april) de vastgelegde vervangingsdag is voor de feestdag pasen moeten ze je die nog verlonen , als je het aanbod aanvaard zeker nagaan voor de feestdagen in mei

de rva kan moeilijk doen als je werkgever meld dat je een werkaanbod hebt geweigerd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Pinocheckio
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 29 mar 2013 12:48

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en toch maar besloten om niet verder met hen in zee te gaan.
Het zou me anders alleen maar stress bezorgen, zonder zekerheid dat ik er effectief genoeg aan over zal houden.

Bedankt voor de hulp!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2013 13:54

Goede keuze. Ik wou net adviseren om gewoon je wettelijke opzeg te doen en het dan als afgesloten hoofdstuk te beschouwen. Blijkbaar ben je zelf ook tot deze conclusie gekomen. Verstandig om jezelf niet mogelijk in de problemen te brengen. Dat uw ex-wergever de kennisoverdracht uit het oog verloren is (ze hadden er nochtans maanden tijd voor), is jammer voor hen, maar niet uw probleem.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”