ontslag en opzegperiode

paula1
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag en opzegperiode

#1 , 26 mar 2013 14:09

Ik heb ontslag gekregen als bediende in de bouwsector. Mijn opzegtermijn van 3 maanden is begonnen op 1 maart.
Nu ben ik al 1 week ziek geweest en binnenkort is het 1 week bouwverlof Pasen.
Wil dit zeggen dat mijn opzegtermijn wordt verlengd met 2 weken?
Kan ik buiten mijn 2 halve dagen sollicitatieverlof, nog verlof vragen? Aangezien ik deze zomer hier niet meer werk, mag ik dat vastgelegd bouwverlof nu enkele dagen van nemen?
Of is dat onbetaald verlof als ik nu verlof vraag?
laatste vraag... In mijn arbeidsovereenkomst staat als werkomschrijving receptioniste - Telefoniste.
Nu mag ik deze taken niet meer uitvoeren en zit ik in een kleine ruimte met pc en moet ik enkel excell lijsten maken aan de hand van gouden gids van bv. alle loodgieters van België... met andere woorden bezigheidstherapie.
Wat kan men doen als ik dit weiger te doen of op een heel langzaam tempo doe :-) ?
Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 26 mar 2013 15:13

Wat kan men doen als ik dit weiger te doen of op een heel langzaam tempo doe :-) ?
Werkweigering zou misschien een grond kunnen zijn voor ontslag dwingende redenen. Niet 100% zeker, maar niemand verwacht dat je het aan een hoog tempo gaat doen...
Kan ik buiten mijn 2 halve dagen sollicitatieverlof, nog verlof vragen? Aangezien ik deze zomer hier niet meer werk, mag ik dat vastgelegd bouwverlof nu enkele dagen van nemen?
Of is dat onbetaald verlof als ik nu verlof vraag?
Verlof wordt het jaar voordien verdiend. U hebt, indien u vorig jaar voltijds werkte, recht op alle verlofdagen zoals voorzien in uw arbeidsvoorwaarden. U zou in principe de verlofdagen nu kunnen opnemen, anders worden ze aan het einde van uw contract uitbetaald. Uw werkgever kan nog altijd uw verlofaanvragen wijgeren natuurlijk. (Zijn planning voorziet misschien dat hij de lijst van alle loodgieters in België op tijd heeft?).

De week ziekte schort dacht ik de opzegtermijn op (dus moet bijgeteld worden), het verlof niet.

Ik sta open voor correctie, zo goed ken ik de materie ook niet.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mar 2013 16:38

1. Nu ben ik al 1 week ziek geweest en binnenkort is het 1 week bouwverlof Pasen.
Wil dit zeggen dat mijn opzegtermijn wordt verlengd met 2 weken?
2. Kan ik buiten mijn 2 halve dagen sollicitatieverlof, nog verlof vragen? Aangezien ik deze zomer hier niet meer werk, mag ik dat vastgelegd bouwverlof nu enkele dagen van nemen?
3. Of is dat onbetaald verlof als ik nu verlof vraag?
4. laatste vraag... In mijn arbeidsovereenkomst staat als werkomschrijving receptioniste - Telefoniste.
Nu mag ik deze taken niet meer uitvoeren en zit ik in een kleine ruimte met pc en moet ik enkel excell lijsten maken aan de hand van gouden gids van bv. alle loodgieters van België... met andere woorden bezigheidstherapie.
Wat kan men doen als ik dit weiger te doen of op een heel langzaam tempo doe :-) ?
Alvast bedankt voor de info!
1. ziekte = ja, bouwverlof: indien eht over wettelijke vakantie gaat: ja, indien het over inhaalrust wegens arbeidsduurvermindering gaat: nee
2. vragen kan, maar als de vakantie collectief vastgelegd was, kan je dat nu niet eisen.Werkgever moet het niet-genomen vakantie natuurlijk wel eisen.
3. als je er nu zou krijgen, in principe wel.
4. Weigeren mag je niet, anders doe je aan werkweigering. Je mag wél de vaststelling doen van deze feiten en de werkgever aanmanen om zich aan de arbeidsovereenkomst te houden, waarin staat dat je receptioniste/telefoniste bent. Leg hem uit dat je, indien hij je niet opnieuw het gepaste werk geeft, dit als een eenzijdige belangrijke wijziging van de arbeidsovereenkomst zal beschouwen en dat je dan ook binnen 2 weken de verbreking van de arbeidsovereenkomst langs zijn kant zal vaststellen, waardoor hij je de verbreking moet uitbetalen. Op die manier dwing je hem om je ofwel het werk terug te geven ofwel je uit te betalen. Contacteer hier best wel je vakbond of een advocaat voor, gezien dit correct moet gebeuren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”