opzeg termijn formule Claeys

eva13
Topic Starter
Berichten: 1

opzeg termijn formule Claeys

#1 , 25 mar 2013 10:07

Beste,

Alvast bedankt voor de hulp bij deze vraag.

Ik heb donderdag 14 maart mondeling te horen gekregen dat ik per 1 april ontslagen zou worden. Tot op heden heb ik nog geen brief mogen ontvangen.Ik ben bediende en sinds 2.7 jaar in dienst bij het bedrijf met een bruto salaris van 65 k+. De reden voor ontslag zou economisch zijn. Tijdens dat gesprek boden ze me 2 maanden presteren en 2 maanden uitbetaling aan.

Ik heb de formule van Claeys berekening gedaan en kom uit op 6 maanden. Op 21 maart heb ik dan een (onprettig) gesprek gehad met HR. Ik heb kenbaar gemaakt dat ik liever niet wil presteren (overdracht al gedaan naar collega, ik ben al van alle klanten afgehaald tussen 14 maart en 21 maart en mijn grootste dossier was al afgelopen sinds begin februari). Daarbij komt een degradering van de relatie met mijn hierachie sinds een aantal maanden. Ik ben gedemotiveerd door de gang van zaken en zie daarbij niet het objectief van prestatie. Om wat te doen? Ik heb dit gevraagd, zonder antwoord te krijgen.

Het bedrijf zegt dat ik blij moet zijn met wat ik krijg en dat niet iedereen dit krijgt. Nu zijn er vrijdag 23 maart nog een aantal mensen ontslagen waarbij wel de formule van Claeys gehandhaaft is en die niet moeten presteren.

Vandaag heb ik nog steeds geen brief ontvangen. HR wacht op een antwoord van mij in keuze tussen
1 maand presteren 3 maanden uitbetalen = 4 maanden
2 maanden presteren 4 maanden uitbetalen = 6 maanden

Mijn voorstel terug zou zijn 1 maand presteren en 5 maanden uitbetalen. Zo hou ik me aan de 6 maanden. Ik heb wederom de vraag gesteld met welk doel ik verwacht wordt te presteren aangezien er geen werk meer is.

Wij bevinden ons dus nu in onderhandeling.
Mijn vraag: waar moet ik wettelijk gezien rekening mee houden bij deze onderhandeling? Kan men door onderhandeling tot een wettig akkoord komen? En voor wanneer moet ik de brief ontvangen en moet deze het resultaat van onze onderhandeling vermelden? Of kan dat ergens anders schriftelijk vermeld worden.
En kan men bij een aantal werknemers, die indezelfde maand ontslagen worden wel de formule van Cleays hanteren en bij een aantal niet? Mag dat?

Alvast bedankt voor jullie opinie/advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 25 mar 2013 12:45

Ik kan niet volgen hoor ...
U onderhandelt al en toch ben je nog niet ontslagen ... ik vrees een beetje dat het feit dat je vandaag onderhandelt kan aanzien worden als een "acceptatie van uw ontslag" ...

Mij lijkt het dat je best uitkomt bij een totaal van 6 maanden ... Dit is trouwens ook waar je normaal gezien recht zou op hebben via de formule Claeys ...
Ik heb immers weet van mensen die akkoord gegaan zijn met een kortere duur / vergoeding en waar de RVA dan toch binnen deze periode geen vervangingsinkomen voorziet ...

Dat je liever niet werkt voor je geld ... lijkt mij niet abnormaal ... doch het is geen recht om vrijgesteld te zijn van arbeid in deze periode.

k.b.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2013 14:36

best is eerst uw vakbond inlichten en laten bekijken of er geen sprake is van collectief ontslag
en hoe kom je aan 6 maanden bij een ancienniteit van 2,7jaar ?

laat ze zelf er maar voor zorgen dat ze tijdig de aangetekende zending versturen, oppassen met tekenen voor akkoord voor ge het weet heb je een (onherstelbare)dading gedaan

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
art 82 § 3. Wanneer het jaarlijks loon ((16 100) EUR) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”