Bedrijfswagen na ontslag ?

KCEER
Topic Starter
Berichten: 7

Bedrijfswagen na ontslag ?

#1 , 17 mar 2013 10:21

Mijn arbeidsovereenkomst werd vorige week door de werkgever met onmiddellijke ingang beëindigd (het bedrijf staat op de rand van een faillissement) .
In de ontslagbrief staat dat ik mij niet meer moet aanbieden op het werk .
Mijn GSM en laptop heb ik onmiddellijk moeten inleveren .
Mijn bedrijfswagen moet ik eind volgende week reeds inleveren, is dit normaal ?
Mag ik niet met die bedrijfswagen blijven rijden tot de werkgever aan zijn wettelijke verplichtingen heeft voldaan, met name het betalen van een opzegvergoeding waarin het gebruik van die wagen verrekend is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
monty_burns_007
Berichten: 46

#2 , 17 mar 2013 10:43

zou ik ook denken in eerste instantie aangezien een bedrijfswagen onderdeel is van je loon

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 mar 2013 13:26

de arbeidsovereenkomst is onmiddellijk beëindigd (verbroken). Net zoals je geen recht meer hebt op loon tot men je die verbrekingsvergoeding uitbetaalt, heb je ook geen recht op de auto. Dat je dus nog een week de auto krijgt, is een gunst.

De verbrekingsvergoeding is natuurlijk onmiddellijk opeisbaar en daarvoor kan je alle middelen inzetten. Die verbrekingsvergoeding moet dan ook natuurlijk het voordeel van de auto bevatten.

Reclame

KCEER
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 17 mar 2013 17:05

Ik kan inderdaad naar de Arbeidsrechtbank stappen, doch het feit dat ik mijn verbrekingsvergoeding zou vorderen (19 maanden loon volgens formule Claeys) is voor mijn werkgever een stok achter de deur om het faillissement aan te vragen .
Het is dat scenario dat ik vrees (zal uiteindelijk leiden tot een schuldvordering bij het Fonds Sluiting van Ondernemingen, komt tussen voor een maximumbedrag van slechts 25.000 € bruto) .
Ik vraag me af hoe ik deze zaak het beste aanpak ?
Een mannier waar ik zat aan te denken is de wagen niet inleveren, dan zal mijn werkgever een procedure tot teruggave voor de rechtbank moeten starten, doch kan ik ondertussen nog wel met die wagen blijven rijden .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 mar 2013 19:39

Is die wagen eigendom van uw werkgever, of van een leasingmaatschappij? In dit laatste geval zal uw werkgever geen enkel druk voelen om uw ontslagvergoeding uit te betalen. En hou er rekening mee dat, als de situatie werkelijk zo schrijnend is, een faling toch ooit zal volgen, ook zonder het uitbetalen van uw vergoeding.

KCEER
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 17 mar 2013 21:04

De wagen is eigendom van de leasemaatschappij .
Als ik de wagen gewoon braafjes inlever legt hij het initiatief bij mij om naar de arbeidsrechtbank te stappen om de verbrekingsvergoeding te vorderen .
Als ik de wagen niet inlever ligt het initiatief bij de werkgever om de wagen terug te vorderen .
Met andere woorden ik keer de rollen om en kan ondertussen wel met die wagen blijven rijden .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 17 mar 2013 21:42

Ik stel voor dat je dit eens leest voor je een rechtzaak wegens diefstal aan je been wil hebben, zeker indien je, al dan niet in je recht, een ongeluk tegenkomt met je auto.

http://www.gva.be/nieuws/economie/ftill ... tslag.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien je de auto niet teruggeeft, kan de werkgever/leasemaatschappij gewoon naar de politie stappen die de wagen zal seinen als gestolen. Ik denk dat je écht niet met een gestolen auto wil rondrijden.

KCEER
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 17 mar 2013 22:00

In het artikel gaat men er wel van uit dat de werkgever een verbrekingsvergoeding betaalt, netdaar wringt het schoentje, in mijn geval is de werkgever NIET van plan die vergoeding te betalen en wil hij het tot een faillissement laten komen.
Wie pleegt er dan diefstal ??

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 17 mar 2013 23:12

Het feit dat uw werkgever in de fout gaat wil nog niet zeggen dat u ook niet in de fout mag/kan gaan en dat is wat u aan het doen bent.
Minder leuk als u midden in de nacht ergens door een politiedienst in Europa wordt tegengehouden en daarna samen met de rest van uw familie naar een politiebureau wordt afgevoerd en u daar enige tijd (gratis) mag blijven tot de zaak verder is uitgeklaard.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2013 03:30

en wie zegt dat de arbeidsrechtbank bevoegd is voor dergerlijk strafrechterlijk misdrijf en wie zegt dat uw werkgever de partij is die u hiervoor voor de rechtbank sleept ? zou toch maar eens eerst wat informeren over retentierecht voor u zich hierop gaat basseren

normaal wordt aanvaard dat het wordt betaald op de eerst volgende betalingsdag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mar 2013 05:44

De wagen is eigendom van de leasemaatschappij, als je baas belt komt men de wagen ophalen en anders is dit diefstal!

Verbrekingsvergoeding betaalt of niet betaald daar heeft de leasingsmaatschappij geen zaken mee, dit is een probleem tussen u en u baas, de wagen is ook geen eigendom van je baas die huurt dit enkel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 mar 2013 07:14

In het artikel gaat men er wel van uit dat de werkgever een verbrekingsvergoeding betaalt, netdaar wringt het schoentje, in mijn geval is de werkgever NIET van plan die vergoeding te betalen en wil hij het tot een faillissement laten komen.
Wie pleegt er dan diefstal ??
je kan je niet beroepen op het de veronderstelling dat de werkgever die verbrekingsvergoeding niet zal uitbetalen. Dat is jouw veronderstelling, maar kan je niet hard maken tot hij effectief in gebreke is gebleven.

Bovendien staat de effectieve betaling los van de teruggave van de bedrijfswagen. In dat artikel staat nergens dat de werkgever effectief die verbrekingsvergoeding betaalt. Wat jij zou doen staat gelijk aan het achterhouden van bvb goederen die door een klant van je werkgever in bewaring zouden gegeven zijn aan jou (bvb toestellen in garantie) omdat jij je loon niet zou betaald worden. Stel je voor dat jij een computer in herstelling zou geven in een computerwinkel en de werknemer, die ontslagen wordt, jouw pc achterhoudt tot hij zijn loon betaald kreeg. Je zou vlug naar de politie stappen, lijkt me.

KCEER
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 18 mar 2013 08:39

Ik lees veel dingen die ik niet mag doen, doch weinig hints hoe ik deze zaak dan wel best aanpak .

Alle ideeën zijn welkom !

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 18 mar 2013 09:52

we hadden dan ook enkel op je vragen geantwoord :).

De vraag is hoe de financiële toestand van de werkgever is en wat zijn eigendommen zijn. Er zijn véél faillissementen waarbij de werknemers volledig uitbetaald worden, zelfs boven het bedrag dat door de FSO gegarandeerd wordt. Dit omdat de lonen bevoorrecht zijn in een grote mate. Zonder meer details is het moeilijk om te weten hoe je de zaak best aanpakt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 mar 2013 12:21

Ik lees veel dingen die ik niet mag doen, doch weinig hints hoe ik deze zaak dan wel best aanpak .

Alle ideeën zijn welkom !
eigenlijk is het beste naar uw vakbond stappen , als ze over de kop gaan moeten de juiste procedures binnen bepaalde termijnen gebeuren
ben jij de enige die ontslag kreeg of is er geen sprake van collectief ontslag ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”