Bedrijfswagen na ontslag ?

Franciscus
Berichten: 38592

Re: Bedrijfswagen na ontslag ?

#16 , 18 mar 2013 13:32

Het achterhouden van de wagen is een misdrijf tout court en heeft niets te maken met het niet betalen van de verbrekingsvergoeding.
Zou kunnen beschouwd worden als afpersing u krijgt de auto terug als u mij betaald.... slechte zet.
Het IS een inbreuk op art 491 strafwetboek nl. misbruik van vertrouwen.
Qua bestraffing zoals diefstal .... naar mijn mening sta je daar zeer zwak in en tegenpartij redelijk sterk want u houdt de wagen achter.
Let wel u bent op dat ogenblik niet meer verzekerd en trouwens de nummerplaat kan mogelijk door ( indien er al een curator is aangesteld, reeds geschrapt zijn.
Curators doen zo wie zo aangifte bij de politie.

Zorg dat u de nodige juiste info krijgt via uw vakbond en begeef u niet op het wakke ijs inzake het achterhouden van de wagen.
Het vb dat ik hierboven heb gegeven is niet uit mij duim gezogen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 19 mar 2013 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#17 , 19 mar 2013 10:04

De essentie van leasing(huurkoop) is dat de leasinggever(lessor),binnen het raam van een kredietoperatie waarvan de termijnen de huurwaarde overtreffen,aan de leasingnemer(lessee) het gebruik en het genot toestaat van goederen en de mogelijkheid biedt,na verloop van de overeengekomen tijd,de eigendom van die goederen te verwerven tegen hun residuele waarde.

‘De wagen is eigendom van de leasemaatschappij’

De werknemer is vreemd aan de leasing en ontvangt het geleasde voertuig in toepassing van “Art.2.Deze wet verstaat onder loon:...3° de in geld waardeerbare voordelen waarop de werknemer ingevolge zijn dienstbetrekking recht heeft ten laste van de werkgever.”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.).

“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).
Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst houdt voor de werknemer de verplichting in het geleasde voertuig aan de werkgever terug te geven.

‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege. Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

‘Mijn arbeidsovereenkomst werd vorige week door de werkgever met onmiddellijke ingang beëindigd’

Maan uw ex-werkgever aangetekend aan uw opzeggingsvergoeding ‘met onmiddellijke ingang’ te betalen. Deel hem daarin mee dat u zijn geleasd voertuig niet teruggeeft zo lang die vergoeding niet betaald is. Bewaar inmiddels het voertuig veilig,zonder het te gebruiken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”