werkgever wil dat ikzelf ontslag neem

charlojte
Topic Starter
Berichten: 1

werkgever wil dat ikzelf ontslag neem

#1 , 14 mar 2013 13:14

Beste,
Ik heb zojuist van mijn werkgever te horen gekregen dat hij mij een functie wil aanbieden die lager ligt dan de huidige functie die ik nu uitvoer of dat ik anders zelf maar moet ontslag nemen ,kan dit zomaar.
De firma in kwestie heeft mij vorig jaar zelf gecontacteerd om er te gaan werken, ik heb er tot op vandaag geen opleiding gekregen en krijg steeds meer dossiers in mijn handen geduwd, en dat terwijl er collega's zijn die het maar moeten doen met twee dossiers. Ik denk als men daar niet genoeg slijmt bij de bazen dat ze je zoeken.
Ik ben er zeker van dat als ik de juiste opleiding en een beetje hulp krijg ik mijn huidige functie zeker naar behoren zal kunnen uitvoeren, ik heb dan ook een jarenlange ervaring in deze sector.
Wat moet ik doen? Toegeven aan de werkgever of verder gaan met de vakbond.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 14 mar 2013 15:39

zoveel mogelijk info inwinnen
dus zeker ook naar vakbond stappen

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 14 mar 2013 16:15

Zeker niet zelf ontslag nemen, u heeft dan geen recht op werkloosheidsuitkering.

Ook een andere taak moet u niet zomaar aanvaarden, als deze minder betaald is dan uw huidige zou ik dit toch weigeren.

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#4 , 14 mar 2013 16:27

Ik denk dat jij geen probleem hebt , je werkgever heeft er blijkbaar wel één ...

Een mogelijke oplossing kan zijn dat jij je een andere taak geeft met behoud van je loon .... Dit zou ik ernstig overwegen , indien je weigert loop je immers het risico dat hij het je in je huidige functie "moeilijk maakt" ...

Hij kan je ook ontslaan ...

Hij kan je ook proberen in een andere functie te duwen voor een lager loon ... Doch dit ben jij helemaal niet verplicht ... hij heeft je destijds een contract gegeven voor een bepaald loon en een bepaalde werk ...

Zeker zelf geen ontslag nemen ...

k.b.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 14 mar 2013 16:32

Er is maar 1 ding dat je kan doen: naar de vakbond.

Je dwingen om zomaar een lagere functie te gaan doen kan niet zomaar.... Dat hij je dan maar ontslaagt..

Waarom wil hij je een lagere functie geven trouwens? Is hij niet tevreden van je werk?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 mar 2013 17:29

vooral opletten dat ze je op de bureau roepen en een document te laten ondertekenen , en aanvoeren dat het noodzakelijk is
terwijl het zal gaan om een onherstelbare dading .(= op een wettelijke manier in 't zak gezet)

in dergerlijke situatie niks tekenen ,
maximum teken je ; voor ontvangst , onder voorbehoud van alle recht en zonder enige nadelige erkenning

in ieder geval naar de vakbond ermee , als ze een andere functie aanbieden en die weigeren moet toch één en ander bekeken worden dus best laten adviseren door degene die het dossier volledig kennen

zelf ontslag geven zonder dat je een andere job hebt is niet verstandig + vrijwillig werkloos
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

FreelancerIT
Berichten: 1206

#7 , 15 mar 2013 09:43

Er is dan wel 1 ander netelig issue.

Wat als haar werkgever nu "werkweigering" aanroept? Dan is ze haar werk ook kwijt, en is ze haar uitkering ook kwijt...

Mijn ervaring met de RVA is nooit echt + geweest, heb altijd al de indruk gehad dat als ze een reden hebben om niet te betalen, of ze nu redelijk is of niet, ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 15 mar 2013 10:13

de werknemer moet natuurlijk blijven werken, ook in de nieuwe functie, maar wel uitdrukkelijk protesteren en na verloop van tijd de verbreking van de arbeidsovereenkomst door de eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst laten vaststellen.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#9 , 15 mar 2013 10:28

Dus, ze kan de post niet weigeren?

Wat is na verloop van tijd? 1 maand? 1 dag? Wat met het loonverlies...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 15 mar 2013 11:28

protesteren = weigeren, maar voorlopig nog uitvoeren. Bij niet reageren op protest kan de verbreking + het verschil van loon gevorderd worden.

Pas op: verbreking van de arbeidsovereenkomst na eenzijdige wijziging is NIET iets dat een eenvoudige procedure is.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”