Interimcontract niet meer verlengen na 16 maanden

De Economie
Topic Starter
Berichten: 3

Interimcontract niet meer verlengen na 16 maanden

#1 , 05 mar 2013 12:27

Hallo allen,

Op dit moment werk ik al meer dan 16 maanden via weekcontracten als uitzendkracht voor dezelfde opdracht. Aangezien deze opdracht maximaal 6 maanden ging duren en maar blijft aanslepen, had ik graag het volgende willen weten.

Helaas zijn ze niet plan om mij ooit vast aan te nemen dus ik heb besloten om een opleiding te volgen bij de VDAB. Omdat deze opleiding voltijds en enkel voor uitkeringsgerechtigden is, vroeg ik mij af of het interim mij eigenlijk een positieve C4 mag geven wanneer ik zelf mijn weekcontract niet laat verlengen. Ik pleeg dus geen contractbreuk.

Graag zou ik een oude droom willen vervullen om software-engineer te worden, en op mijn 33 jaar begint het toch wel te dringen om eindelijk eens een echte 'skill' te hebben op de arbeidsmarkt.

Bedankt voor enig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mar 2013 15:03

op de C4 zal in principe enkel staan "einde arbeidsovereenkomst bepaalde duur". Het interimkantoor kan natuurlijk wel vrijwillig een werkweigering doorgeven aan de RVA.

De Economie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 05 mar 2013 15:36

Bedankt voor het antwoord, JPV. Wat zou eigenlijk een motivatie zijn voor het interim om een werkweigering door te geven?

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 05 mar 2013 17:55

Het simpel feit dat zij jou een nieuw contract aanbieden, en jij dit weigert, is voldoende voor een uitzendkantoor om dit op de CV te vermelden.

P.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 mar 2013 20:13

motivatie: het feit dat ze mss een klant verliezen omdat ze geen goeie werknemer meer kunnen aanbieden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2013 23:52

Bedankt voor het antwoord, JPV. Wat zou eigenlijk een motivatie zijn voor het interim om een werkweigering door te geven?
je kan ook eens laten controleren door de inspectie van de sociale wetten in hoeverre ze u 16 maanden lang een interim-contract mochten aanbieden en hierbij de interimwetgeving correct is nageleefd . dit zal allicht leiden dat ze u geen weekcontract meer zullen aanbieden
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

De Economie
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 06 mar 2013 12:19

Bedankt voor de reacties.

Ik weet niet of het helpt om dit te vermelden, maar het bedrijf waar ik nu werk heeft een wervingsstop in plaats gezet voor 2013. Dus er is geen enkele kans dat ik vast zal worden aangenomen. M.a.w. ik heb hier geen toekomst en zou het spijtig vinden indien ik word 'verplicht' om nog voor onbepaalde tijd te blijven werken in een bedrijf waar ik 100% zeker weet dat ik later dit jaar mag kunnen vertrekken. Vooral omdat ik normaal gezien na 6 maanden vast kon beginnen. Volgende week begin ik met mijn 17de maand op weekcontract.

Probleem is dat ik daardoor de inschrijvingsperiode van de opleiding zal missen. Is dit iets waar rekening mee zal worden gehouden?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”