ontslag wegens privégebruik internet (krant lezen)

rudi h
Topic Starter
Berichten: 1

ontslag wegens privégebruik internet (krant lezen)

#1 , 04 mar 2013 11:44

Bij ons op het werk wordt in een cao gesproken over o.a. internetgebruik en staat ongeveer het volgende:

*Gebruikers mogen enkel de websites bezoeken die niet worden verboden door de onderneming.

*De onderneming moet de nodige filters installeren en user policies opstellen zodat gebruikers enkel toegang hebben tot het itc-materiaal dat voor hen bestemd en toegankelijk is.

In de praktijk krijgen wij regelmatig een boodschap bij het opstarten van de browser dat er een internetfilter geinstalleerd is conform cao xx.
bepaalde websites en categoriën van websites worden inderdaad geblokkeerd, en afhankelijk van de functie kan je op meer of minder sites.

Kan er dan iemand ontslagen worden voor privé-internetgebruik tijdens het werk (krant lezen)? Het gaat hierbij niet om iemand die de hele dag de krant zit te lezen, maar eerder terwijl andere collega's een rookpauze nemen enz.

Persoonlijk zou ik redeneren: de onderneming filtert sites waar ik niet op mag zodat die onbereikbaar zijn, de onderneming filtert o.a. de krant er niet uit dus is het voor mij niet verboden om naar die site te gaan. Is dit correct? Of zie ik dit fout?

Dit is puur hypothetisch :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2013 12:04

arbeidsovereenkomstenwet
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;



het zal dus belangrijk worden wat er in de cao - arbeidsovereenkomst - arbeidsreglement erover in staat
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 mar 2013 12:06

je ziet dit fout. Afhankelijk van wat in de AO staat én wat de werkgever zelf toestaat (gewoontes), kan je al dan niet om dringende reden ontslagen worden bij misbruik van internet. (misbruik = niet gebruik volgens werkgever)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”